Generatívna AI aplikovaná na získavanie zdrojov a obstarávanie: 3 prípady použitia

Nedávne prelomy v generatívnej AI posúvajú nástroje digitálneho obstarávania tak, aby zahŕňali funkcie novej generácie. Globálni obstarávatelia a iní lídri poverení dohľadom nad dodávateľským reťazcom skúmajú, ako čo najlepšie aplikovať generatívnu umelú inteligenciu na proces získavania a obstarávania tovarov a služieb, a robia to pri posudzovaní technológií   "source to pay" (S2P), ktoré majú k dispozícii. 

Dodávatelia riešení digitálneho obstarávania začali vo svojich riešeniach využívať generatívne schopnosti AI, čím odštartovali novú éru efektívnosti v procesoch obstarávania a v strategickom rozhodovaní. Medzi vylepšenia zatiaľ patrí odstránenie mnohých manuálnych alebo nadbytočných úloh, zjednodušenie používateľských skúseností prostredníctvom rozhrania založeného na chate a poskytovanie komplexnej analýzy údajov a odporúčaní. Pokroky niektorých špecializovaných hráčov zahŕňajú autonómne získavanie zdrojov a automatizované vyjednávania, ktoré využívajú ich agregované znalosti AI a špecializovaných ponúk.  

„Nie všetky technológie vedú k zvýšeniu produktivity,“ hovorí Baber Farooq, senior viceprezident pre SAP Ariba. „S generatívnou AI však môžeme splniť očakávania od technológie zvýšením efektivity pre koncových používateľov, čo im umožní viac sa sústrediť na svoju každodennú prácu.“  

Aby ste si mohli predstaviť veľkosť a rozsah týchto zmien, ukážeme niektoré prípady použitia s vysokým dopadom na procesy,  spolu s diskusiou o výzvach a spôsoboch, ako postupovať. 

Prípad použitia 1: Kontrola zmluvy 

Kontrola zmlúv je tradične často únavným procesom, ktorý si vyžaduje manuálne úsilie od zamestnancov - expertov v rôznych oblastiach, ako je právo, riziko, obchod a financie. Špecialisti musia manuálne preskúmať text zmluvy, aby odlíšili odchýlky a vyriešili problémy s odkazom na minulé zmluvy, knižnicu pravidieľ  spoločnosti a právne a zákonné predpisy. V dôsledku toho môže proces kontroly zmluvy trvať niekoľko dní alebo dokonca týždňov. 

Budúci stav: Vo svojom jadre by mohol generatívny nástroj na preskúmanie zmlúv založený na AI preskúmať zmluvu, ako aj jej štruktúru a jednotlivé klauzuly. Tieto klauzuly by sa dali porovnať s jej archívom minulých zmlúv, knižnicou pravidieľ spoločnosti ako aj so zákonnými požiadavkami tak, aby sa identifikovali obavy a poskytli odporúčania na zmiernenie, čím sa skrátia časy na kontrolu zmlúv. Vďaka nástroju, ktorý zahŕňa špecializované znalosti, špecialisti už tiež nepotrebujú rovnakú hĺbku znalostí, čím sa znižuje potreba vysoko špecializovaných odborníkov vo viacerých procesných oblastiach. Súčasný trh s nástrojmi na kontrolu zmlúv rýchlo rastie. Nástroje ponúkajú rôzne možnosti v rámci procesu kontroly, od špecializovaných právnych posudkov až po holistické kontroly zmlúv.  

 

Prípad použitia 2: Generovanie stratégie kategórií

Súčasné nástroje ponúkajú obmedzené možnosti a zameriavajú sa na vizualizáciu a analýzu údajov. Správa kategórií je predovšetkým špecializovaným cvičením, v ktorom manažéri manuálne kontrolujú relevantné údaje z viacerých zdrojov, vytvárajú rôzne správy zo svojich systémov S2P a pomocou všetkých týchto informácií dokončujú stratégiu kategórií. Tento proces si vyžaduje vysoký stupeň špecializácie, a preto obmedzuje počet kategórií, ktoré môže manažér jednej kategórie zvládnuť. 

Budúci stav: Generatívny nástroj založený na AI, ktorý dokáže extrahovať živé spravodajstvo z viacerých webových stránok, by mohol tento proces výrazne zefektívniť. V spojení s prístupom k transakčným údajom v reálnom čase z riešení S2P by tento nástroj bol schopný identifikovať oblasti vyžadujúce zásah, vrstviť informácie o trhu a odporúčať stratégie riešenia. Tým by sa znížila potreba špecializovaných odborníkov na jednotlivé kategórie a zvýšila by sa automatizácia s cieľom výrazne zvýšiť efektivitu. V súčasnosti existuje v tejto oblasti len obmedzený počet existujúcich nástrojov, no poskytovatelia riešení začínajú vyvíjať moduly založené na AI, aby manažérom kategórií poskytovali inteligentné odporúčania. To im môže pomôcť identifikovať možnosti úspor alebo zlepšenia a navrhnúť odporúčané opatrenia. 

Prípad použitia 3: Riadený nákup 

Súčasné riešenia S2P poskytujú používateľom nákupný zážitok podobný e-commerce, umožňujú im vyhľadávať konkrétne kľúčové slová a vedú ich k formulárom katalógových položiek s preferovaným dodávateľom. Tieto nástroje ponúkajú obmedzené možnosti blikania varovaní na základe konkrétnych parametrov transakcie. Koncový používateľ sa však musí stále orientovať v nástroji a aktívne robiť správne rozhodnutia. Organizácie preto musia vytvoriť kontroly, aby zabezpečili súlad s pravidlami. 

Budúci stav: Generatívny nákupný nástroj riadený AI by priniesol používateľské rozhranie založené na chate, čím by sa minimalizovala potreba používateľov poznať rozhranie nástroja. Používatelia môžu s nástrojom prirodzene konverzovať a vysvetľovať, čo chcú kúpiť. Na základe veľkých jazykových modelov, vyškolených na obrovských množstvách údajov, môže nástroj viesť používateľa procesom správneho nákupného kanála. Používatelia majú možnosť výberu medzi preferovanými položkami a dodávateľmi. Systém upozorní používateľa na potenciálne porušenia pravidiel a odošle požiadavku na nákup v mene používateľa v riešení, keď zhromaždí všetky požadované informácie. To by mohlo znížiť potrebu školenia používateľov, zvýšiť výdavky s vyhovujúcimi kanálmi a preferovanými dodávateľmi a zlepšiť efektivitu vďaka nástroju, ktorý vytvára vysokokvalitné požiadavky na nákup. Teraz sme svedkami riešení S2P, ktoré integrujú AI do rôznych aspektov procesu riadeného nákupu. Niekoľko poskytovateľov ponúka rôzne možnosti, ako napríklad odporúčania položiek a konverzačných asistentov nákupu so sprievodcom AI.  

Kroky pre efektívne transformácie

Vyššie diskutované prípady použitia zostávajú myšlienkovým cvičením až do implementácie. Na odhalenie skutočnej hodnoty generatívnej AI je pravdepodobne potrebná celopodniková transformácia. Organizácie by mali mať jasnú metodiku na začatie takejto transformácie a mali by zvážiť nasledovné: 

1. Preskúmajte umenie možného. Premýšľajte nad rámec existujúcich obmedzení a konvenčných prístupov k získavaniu a obstarávaniu, aby ste odomkli transformačný potenciál generatívnej AI. 

2. Formulujte svoju víziu. Prijmite komplexnú stratégiu na zlepšenie organizácie obstarávania prostredníctvom dobre definovaných prípadov použitia, technologických rozhodnutí, plánovania a zapojenia zainteresovaných strán. 

3. Uprednostnite prípady použitia. Vytvorte podrobný zoznam možných prípadov použitia pre generatívne prijatie AI. Potom uprednostnite prípady použitia na základe rizika, dopadu, uskutočniteľnosti a nákladov, aby ste maximalizovali výhody generatívnej AI. 

4. Dentifikujte technológiu. Zamerajte sa na vybudovanie robustného základu, ktorý dokáže v priebehu času prispôsobiť vylepšeniam AI na základe údajov a zvládnuť výpočtové požiadavky. Táto architektúra by mala uľahčiť efektívne zhromažďovanie, čistenie a organizovanie údajov z viacerých zdrojov a bezproblémovú integráciu do existujúcich riešení a pracovných postupov. 

5. Pripravte si údaje. Systematicky pripravujte údaje identifikáciou relevantných zdrojov údajov, zhromažďovaním údajov z rôznych kanálov, čistením a predbežným spracovaním a kontextovaním údajov, aby boli použiteľné. Zároveň zvážte aspekty bezpečnosti údajov a dodržiavania predpisov. Organizácie by mali byť opatrné, aby si udržali kontrolu pri využívaní svojich údajov pomocou nástrojov AI. 

6. Pilotný prípad použitia. Iniciujte generatívnu implementáciu AI vo vybraných prípadoch použitia s vysokým dopadom. So skúsenosťami postupne expandujte do sofistikovanejších prípadov použitia AI, postupne prechádzajte od jednoduchých úloh k zložitým, čím získate väčšiu hodnotu z generatívnej AI. 

7. Vytvorte základ. Súčasne pokračujte v budovaní základov pre efektívnu integráciu technologického zásobníka, pripravenosti údajov a riadenia zmien. Integrácia generatívnej AI do riešení digitálneho obstarávania predstavuje zlomový bod, ktorý pravdepodobne pretvorí celé prostredie obstarávania. Mnoho hráčov v oblasti digitálneho obstarávania využíva túto transformačnú technológiu, aby minimalizovali úlohy bez pridanej hodnoty a zvýšili produktivitu používateľov. Nasledovaním štruktúrovaného prístupu ku generatívnej transformácii založenej na AI môžu organizácie využiť plný potenciál generatívnej AI. Tento článok je súčasťou prebiehajúcej série rozhovorov s vedúcimi pracovníkmi. Účasť vedúcich pracovníkov na tomto článku je výlučne na vzdelávacie účely na základe ich vedomostí o danej problematike a názory, ktoré vyjadrili, sú výlučne ich vlastné. Tento článok by sa nemal považovať ani vykladať tak, že je určený na získanie obchodu pre ktorúkoľvek zo spomínaných spoločností, ani spoločnosť Deloitte neobhajuje ani neschvaľuje služby alebo produkty poskytované týmito spoločnosťami.Táto publikácia obsahuje iba všeobecné informácie a spoločnosť Deloitte prostredníctvom tejto publikácie neposkytuje účtovné, obchodné, finančné, investičné, právne, daňové ani iné odborné poradenstvo alebo služby. Táto publikácia nenahrádza takéto odborné rady alebo služby, ani by sa nemala používať ako základ pre žiadne rozhodnutie alebo činnosť, ktorá môže ovplyvniť vaše podnikanie. Pred prijatím akéhokoľvek rozhodnutia alebo opatrení, ktoré môžu ovplyvniť vaše podnikanie, by ste sa mali poradiť s kvalifikovaným odborným poradcom.Spoločnosť Deloitte nezodpovedá za žiadne straty, ktoré utrpí osoba, ktorá sa spolieha na túto publikáciu.

O spoločnosti Deloitte

Deloitte označuje jednu alebo viacero spoločností Deloitte Touche Tohmatsu Limited, britskej súkromnej spoločnosti s ručením obmedzeným („DTTL“), jej členských firiem a ich príbuzných subjektov. DTTL a každá z jej členských firiem sú právne samostatné a nezávislé subjekty. DTTL (tiež označovaná ako „Deloitte Global“) neposkytuje služby klientom. V Spojených štátoch sa pod pojmom Deloitte rozumie jedna alebo viacero amerických členských firiem DTTL, ich príbuzné subjekty, ktoré v Spojených štátoch pôsobia pod názvom „Deloitte“, a ich príslušné pridružené spoločnosti. Niektoré služby nemusia byť k dispozícii na overenie klientov podľa pravidiel a predpisov verejného účtovníctva. Viac o našej globálnej sieti členských firiem nájdete na stránke www.deloitte.com/about .