Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov je hnacou silou rozvoja robotiky
Podľa Medzinárodnej federácie robotiky celosvetový predaj servisných robotov na profesionálne použitie vlani vzrástol o 48 % na celkových 158000 kusov. Spoločnosti sa čoraz viac spoliehajú na servisné roboty ako protiváhu nedostatku personálu.
"Odvetvie servisných robotov sa rýchlo rozvíja. Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov a problémy pri obsadzovaní servisných pozícií sú hnacou silou dopytu. IFR identifikovala takmer 1 000 poskytovateľov servisných robotov na celom svete, ktorí ponúkajú automatizované služby," zdôrazňuje Marina Billová, prezidentka Medzinárodnej federácie robotiky (IFR).
Lídry v doprave a logistike
Najväčší podiel na trhu majú mobilné robotické riešenia v oblasti dopravy a logistiky: viac ako polovica všetkých profesionálnych servisných robotov sa používa na prepravu tovaru alebo tovarov. V roku 2022 sa predaj v tomto segmente zvýšil o 44 % na približne 86 000 predaných kusov.
V súvislosti s prudkým nárastom dopytu už logistické spoločnosti výrazne investovali do robotiky a automatizácie. Predaj profesionálnych servisných robotov na prepravu tovaru alebo tovarov sa v rokoch 2021 až 2022 zvýšil o 44 %.
"Výrobcovia robotov čoraz viac integrujú hardvér s inteligentným softvérom, tak aby slúžili špecifickým potrebám automatizácie v oblasti skladovania a logistiky. Roboty vybavené umelou inteligenciou otvárajú tomuto sektoru množstvo nových príležitostí," vysvetľuje Bill.
Využitie umelej inteligencie má predovšetkým pomôcť robotom oboznámiť sa s premenlivými a nepredvídateľnými situáciami. Vďaka softvéru AI založenému na procese učenia a na skúsenostiach namiesto rigidného programovania, sa roboty môžu naučiť uchopiť a zatvoriť rôzne predmety vysokou rýchlosťou v balení logistického centra; využívajú optické systémy na autonómnu prepravu predmetov po továrni a ponúkajú rozhrania riadené AI, ktoré zmenia to, čo bolo kedysi 90-minútovou servisnou úlohou, na úpravu v zlomku sekundy.
"Kombinované využitie širokej škály robotických a automatizačných aplikácií bude zohrávať rozhodujúcu úlohu pri riešení nedostatku pracovných síl a umožní budúci rast v tomto kľúčovom odvetví," zdôrazňuje Bill.
Človek alebo stroj
Aj medzinárodná technologická skupina Körber je toho názoru, že robotika môže čeliť nedostatku kvalifikovaných pracovníkov. Roboty totiž už dnes pomáhajú ľuďom v mnohých oblastiach, najmä pri definovaných, opakujúcich sa úlohách.
Možnosti využitia sú široké, od internej logistiky až po výrobu.
"V internej logistike - pre výrobu aj distribúciu - roboty preberajú širokú škálu úloh v oblasti prepravy, skladovania a manipulácie. Typickým príkladom je preprava kontajnerov a paliet medzi funkčnými oblasťami alebo vychystávanie tovaru na s použitím autonómnych robotov," hovorí Michael Heidu, Product & Solution Manager v divízii Supply Chain spoločnosti Körber.
Znamená to, že roboty čoskoro nahradia ľudí? Nie, pretože stále existujú veci, ktoré ľudia dokážu robiť lepšie ako stroje. Roboty často narážajú na svoje limity, najmä pokiaľ ide o samostatné vnímanie neurčitého prostredia a objektov.
"Technológia senzorov sa v posledných rokoch rýchlo rozvíja. Pokiaľ ide o rozpoznávanie a manipuláciu s neznámymi/nedefinovanými objektmi, roboty dosahujú technické limity - konkrétnym príkladom je vyberanie jednotlivých dielov. Tu sú vlastnosti dielov rozhodujúce pre to, či je automatizácia vôbec alebo ekonomicky možná," vysvetľuje Heidu.
Preto je priame porovnanie človeka a stroja chybné. Zatiaľ by sme sa mali skôr pýtať, ako môžu ľudia a stroje inteligentne spolupracovať a úspešne pracovať ruka v ruke. Robotické riešenia môžu byť pre ľudských kolegov veľkou úľavou, najmä pokiaľ ide o fyzickú, náročnú a monotónnu prácu.
Nemali by sa ignorovať ani etické aspekty. Nové technológie by mali predovšetkým rozširovať ľudské schopnosti, ale nemali by viesť k paternalizmu ľudí.
"Umelá inteligencia ako súčasť riešenia založeného na robotoch by samozrejme mala byť v súlade s etickými zásadami. Kľúčové je v tomto prípade vyhnúť sa paternalizmu nad ľuďmi prostredníctvom AI - ľudia by si mali zachovať rozhodovaciu právomoc," hovorí Heidu.