3 trendy v oblasti elektrických vozidiel, ktoré formujú automobilový priemysel v USA
Michael Brady Senior Editor AUTOMOTIVEDIVE
Po rokoch turbulentných dodávateľských reťazcov a náhlenia sa s investíciami do výroby elektrických vozidiel výrobcovia automobilov znižujú výrobné plány vzhľadom na spomaľujúci sa dopyt po elektrických vozidlách.
Pokračujú aj v snahe presunúť dodávateľské reťazce z Číny v snahe splniť prísnejšie požiadavky zákona o znížení inflácie na daňové úľavy.
1. Americkí výrobcovia automobilov obmedzujú svoje plány v oblasti elektrických vozidiel
General Motors, Ford a ďalšie spoločnosti brzdia niektoré zo svojich plánov výroby elektrických vozidiel, pretože ich prijatie spotrebiteľmi zaostáva za očakávaniami.
Napríklad spoločnosť Ford ešte v septembri 2023 oznámila, že pozastavuje výstavbu továrne na výrobu elektrických vozidiel v Marshall v Michigane v hodnote 3,5 miliardy dolárov po tom, čo ju pomaly predaj modelu F-150 Lightning a ďalších elektrických vozidiel prinútil zrušiť plány na rozšírenie výroby v hodnote 50 miliárd dolárov.
"Ford elektrifikoval svoj model F150, pretože to bol jeden z najpredávanejších pickupov v krajine, možno aj na svete," povedal v rozhovore Adam Ragozzino, hlavný analytik pre batérie a e-Powertrains spoločnosti Wards Intelligence. "Ale elektrický pickup nie je v skutočnosti to, čo chceli majitelia pickupov hlavného prúdu. Viete, chlapi, ktorí pracujú zo svojho nákladného auta na ťahanie, prevážanie náradia, čokoľvek, to pre nich nie je vhodné."
Podobné kroky urobila aj spoločnosť GM, ktorá v októbri oznámila, že upúšťa od plánov na výrobu až 400 000 elektrických vozidiel do polovice roka 2024, pretože sa snaží nájsť rovnováhu medzi dopytom na trhu a ziskovosťou.
Problémy konkurenčných automobiliek ešte zhoršuje rastúci počet konkurentov, ktorí sa uchádzajú o podiel na americkom trhu s elektrickými vozidlami.
"Starší výrobcovia OEM skutočne potrebujú zaujať ordinálne množstvo trhových podielov, aby si udržali svoj súčasný trhový podiel," povedal Ragozzino. " Moja predpoveď je, že ak čoskoro nedostanú na trh hlavný prúd [elektromobilov], zistia, že majú celkovo oveľa menší podiel na trhu, ako mali doteraz."
2. Výrobcovia automobilov budú pokračovať v snahách o nearshoring a reshoring
Výrobcovia automobilov a dodávatelia budú pravdepodobne pokračovať v presúvaní a nearshoreizácii svojich prevádzok, najmä v Mexiku, aby skrátením dodávateľských reťazcov znížili svoje finančné riziká, povedal Dan Hearsch, partner a výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti AlixPartners.
Takéto stratégie často znižujú náklady na prepravu, ktoré sa v posledných rokoch zvýšili, keďže ceny prepravy sa stali volatilnejšími, povedal Hearsch.
Môžu tiež pomôcť spoločnostiam dodržiavať ustanovenia o výrobe v Amerike a súvisiace ustanovenia vo federálnych politikách a programoch, ako sú zákon o CHIPS a zákon o vede a zákon o znižovaní inflácie.
Napriek tomu môže byť náročné vytvoriť dodávateľské základne v Mexiku, keďže mnohí z najväčších dodávateľov už majú toľko obchodov, koľko dokážu uživiť, povedal Hearsch.
"Trochu to pripomína Čínu v 80. a 90. rokoch, kde ak ste tam neboli relatívne skoro, museli ste ísť investovať čas do rozvoja vzťahov, len aby ste prinútili spoločnosti odpovedať na vaše RFP," povedal Hearsch. "Sme svedkami toho, že spoločnosti sa od snahy získať zdroje v Mexiku dostávajú k zakladaniu vlastných prevádzok."
K týmto výzvam sa pridáva konkurenčný trh práce.
"Musíte sa vyrovnať so skutočnosťou, že je len toľko pracovnej sily a je taký veľký dopyt po spoločnostiach, ktoré sa snažia získať kúsok z tohto výrobného koláča," povedal Hearsch.
3. Recyklácia batérií elektrických vozidiel bude rásť, pretože výrobcovia automobilov sa snažia znížiť náklady a splniť ciele udržateľnosti
Keďže čoraz viac výrobcov automobilov sa snaží znížiť svoju závislosť od dodávateľov surovín, ako je kobalt, nikel a grafit, pochádzajúcich z Číny, hľadajú výrobcovia automobilov nové spôsoby, ako naplniť svoje kritické potreby minerálov na výrobu batérií. Jedným z riešení sú iniciatívy na recykláciu batérií v USA.
V auguste spoločnosť Redwood Materials, ktorá sa zaoberá recykláciou batérií, oznámila, že v rámci kola financovania série D získala viac ako 1 miliardu USD. Finančné prostriedky sa použijú na rozšírenie dodávateľského reťazca spoločnosti v USA, čo umožní zákazníkom prvýkrát nakupovať recyklované materiály na batérie na domácom trhu.
Spoločnosť Redwood Materials tvrdí, že jej technológia dokáže z vyradených batérií pre elektromobily získať približne 95 % niklu, kobaltu, lítia a medi, čo môže znížiť náklady na výrobu nových batérií.
"Myslím si, že to bude obrovské odvetvie," povedal Steve Patton, vedúci amerického sektora mobility v spoločnosti EY. "A ak sa zamyslíte nad nákladmi a vzácnosťou nerastných surovín, ktoré potrebujeme získať, musíme ísť do toho."
Cieľom spoločnosti Redwood je do roku 2025 vyrábať 100 GWh katódových a anódových komponentov ročne, čo postačuje na výrobu batériových článkov pre približne 1 milión elektrických vozidiel ročne. Do roku 2030 chce spoločnosť dosiahnuť 500 GWh ročne, čo by stačilo na päť miliónov elektrických vozidiel.
Patton poznamenal, že výrobcovia automobilov si možno budú chcieť ponechať práva na tieto kritické suroviny po ich získaní na výrobu batérií alebo dokonca v čase ťažby.
"Snažia sa vytvoriť takmer uzavretý cyklus okolo toho, kto je vlastníkom nerastných surovín, keď sa dostanú do ich ekosystému," povedal Patton. "A tak to bude tiež zaujímavá výzva, kto má práva na tieto recyklované minerály."