Nabíjanie ECV: urýchlenie zavádzania infraštruktúry na nabíjanie elektrických vozidiel v EÚ
10 kľúčových poznatkov
1. Na konci roka 2023 bolo v celej EÚ k dispozícii 632 423 verejných nabíjacích miest a približne 3 milióny vozidiel BEV na cestách.
2. V roku 2023 bolo nainštalovaných celkovo približne 153 000 nových verejných nabíjacích miest.
3. Európska komisia požaduje, aby do roku 2030 bolo k dispozícii 3,5 milióna nabíjacích miest na podporu úrovne elektrifikácie vozidiel, ktorá je potrebná na dosiahnutie navrhovaného 55 % zníženia emisií CO2 pre osobné vozidlá. Dosiahnutie tohto cieľa by si vyžadovalo inštaláciu takmer 2,9 milióna verejných nabíjacích staníc v nasledujúcich siedmich rokoch. To je takmer 410 000 ročne alebo 7 900 týždenne.
4. Prognózy ACEA naznačujú podstatne vyšší dopyt a odhadujú potrebu 8,8 mil. nabíjacích bodov do roku 2030. Dosiahnutie tohto počtu by si vyžadovalo inštaláciu 1,2 milióna nabíjačiek ročne, čo predstavuje 22 438 nabíjačiek týždenne.
5. Za posledných sedem rokov predaj vozidiel BEV predbehol rast počtu nabíjacích miest viac ako trojnásobne. V rokoch 2017 až 2023 sa predaj elektromobilov zvýšil viac ako 18-násobne, zatiaľ čo počet verejných nabíjačiek v EÚ sa počas tohto obdobia zvýšil len šesťnásobne.
6. Zatiaľ čo niektoré krajiny sú v oblasti zavádzania infraštruktúry na čele, väčšina krajin zaostáva. Len tri krajiny EÚ, ktoré pokrývajú viac ako 20 % rozlohy EÚ - Holandsko, Francúzsko a Nemecko - sú domovom takmer dvoch tretín (61 %) všetkých nabíjacích zariadení v EÚ. Zvyšná tretina (39 %) všetkých nabíjačiek je rozmiestnená v 24 členských štátoch, a pokrýva a pokrývajú takmer 80 % rozlohy regiónu.
7. Existuje silná korelácia medzi dostupnosťou verejných nabíjacích miest a predajom vozidiel BEV. Zoznam piatich krajín s najvyšším predajom BEV je v podstate podobný zoznamu krajín s najvyšším predajom BEV. Nemecko, Francúzsko, Holandsko a Taliansko sa nachádzajú na oboch zoznamoch.
8. Rýchlosť nabíjania je tiež hlavným problémom na celom kontinente, keďže rýchle nabíjačky (s výkonom nad 22 kW) tvoria len zlomok z celkového počtu nabíjačiek v EÚ. Len približne jedna zo siedmich všetkých nabíjačiek (13,5 %) je schopná rýchleho nabíjania. Väčšina z nich sú "normálne" nabíjačky s kapacitou 22 kW, alebo menej (vrátane mnohých bežných alebo domácich zásuviek s nízkou kapacitou).
9. Na konci roka 2023 pripadalo v EÚ na jednu rýchlonabíjačku 29 vozidiel BEV a na jednu rýchlonabíjačku 53 vozidiel BEV+PHEV.
10. Vlády v celej EÚ musia zvýšiť investície do nabíjacej infraštruktúry a mali by urýchlene implementovať nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR) - pričom treba mať na pamäti, že stanovuje len minimálne požiadavky. Zároveň Európske stredisko pre monitorovanie alternatívnych palív (EAFO) musí zabezpečiť spoľahlivý monitorovací systém, ktorý bude členské štáty motivovať k zavádzaniu infraštruktúry rýchlejšie.