Oživenie dodávateľských reťazcov: Digitálny skok pre odolnosť a transparentnosť

Len čo si svet vydýchol a zanechal za sebou globálnu  pandémiu, prichádza nový súbor kríz, ktoré vážne zasiahnu výrobcov OEM a dodávateľov.  

Nedostatok polovodičov odhalil riziká just-in-time, zatiaľ čo nový súbor geopolitických skutočností, ako sú nepokoje na Blízkom východe a ich následné účinky na lodnú dopravu v Červenom mori, núti dodávateľov, aby sa urýchlene zaoberali digitálnou transparentnosťou ako prostriedkom, ktorý nie je úplne eliminovaný, ale snaží sa odstrániť nevyhnutné nerovnosti na ceste.  

Zabezpečená výmena údajov
Mercedes-Benz - architekt vlastného operačného systému MB.OS - tvrdí, že do roku 2026 investuje 60 miliárd eur (65 miliárd USD) do "elektrickej a softvérovej budúcnosti". 

"Rozhodli sme sa vytvoriť našu kritickú infraštruktúru vo vlastnej réžii, aby sme mohli rýchlo integrovať a vlastniť údaje," potvrdzuje hovorca spoločnosti Mercedes-Benz. "Spolupracujeme tam, kde to prináša výhody pre zákazníka, ale nie strategické straty pre spoločnosť. Samozrejme, robíme to s odborníkmi v oblasti softvéru a ponúkame flexibilné rozhranie pre poskytovateľov obsahu tretích strán, takže naši zákazníci dostávajú obsah jednoducho a intuitívne."  

Spoločnosť Mercedes-Benz tvrdí, že to platí aj pre rýchlo sa vyvíjajúce a škálujúce technológie, kde jej integrácia dáva možnosť rýchlo sa prispôsobiť trendom v globálnej technologickej ekonomike. To jej umožňuje zvýšiť rýchlosť prijatia a zdieľať náklady.  

Spoločnosť Mercedes-Benz, ktorá je zapojená do partnerskej siete Cofinity-X, uvádza, že jej dodávateľský reťazec pozostáva z približne 40 000 priamych dodávateľov a viacerých subdodávateľov. 

Spolu so spoločnosťou Mercedes-Benz sú do platformy na výmenu údajov Cofinity-X, ktorá bola zriadená začiatkom roka 2023, zapojené aj automobilky BMW a Volkswagen spolu s dodávateľmi prvého stupňa BASF, Henkel, SAP, Schaeffler, Siemens, T-Systems a ZF.  

Platforma posilňuje koncové dátové reťazce na sledovanie materiálových tokov v celom hodnotovom reťazci. 

"Prostredníctvom spoločného podniku Cofinity-X uvádzame do života víziu Catena-X o otvorenom ekosystéme pre bezpečnú a štandardizovanú výmenu údajov v rámci celého hodnotového reťazca," dodáva hovorca. 

Catena-X definuje štandard pre dátovú suverenitu, ktorý umožňuje používateľom chrániť informácie a zabezpečiť, aby sa používali len v súlade s presne definovanými pravidlami. 

"Základom prevádzky budú dôveryhodné zásady Gaia-X [digitálneho riadenia], ktoré zabezpečia úplnú suverenitu údajov pre strany zdieľajúce údaje v otvorenom, dôveryhodnom, kolaboratívnom a bezpečnom prostredí," dodáva Mercedes-Benz. 

Riešenie problémov vo veľkom meradle
BMW tiež poukazuje na Catena-X ako na prostriedok na dosiahnutie dôveryhodného dodávateľského reťazca, ktorý je interoperabilný a globálne škálovateľný. Podľa automobilky v predchádzajúcich iniciatívach chýbal spôsob riešenia konkrétnych obchodných problémov, resp. neboli jasne oddelené právomoci všetkých členov. Rozhrania neboli identické, a preto neboli atraktívne ani interoperabilné, takže potenciálni účastníci mali obavy z kontroly údajov. BMW začalo rôzne iniciatívy na podporu spolupráce v dodávateľskom reťazci, ale teraz sa zameriava na využitie všetkých týchto iniciatív prostredníctvom Catena-X.   

Medzi prvé prípady použitia, ktoré partneri zavedú, patrí sledovateľnosť, kvalita, riadenie obchodných partnerov a výmena uhlíka v produktoch. BMW tvrdí, že sa najprv zameriava na obchodné problémy a regulačné prekážky a chce umožniť otvorenú spoluprácu vybudovaním viacúrovňových dátových reťazcov s rôznymi partnermi v rámci hodnotového reťazca automobilového priemyslu.  

"Ako jedna z 28 priekopníckych spoločností v priemyselných konzorciách sa BMW výrazne považuje za vzor radikálnej spolupráce," hovorí jej viceprezident pre procesy, digitalizáciu a riadenie Oliver Ganser. 

BMW trvá na tom, že Catena-X nie je len o technológii, ale aj o "spolupráci a samostatnom sieťovom prístupe, vzájomných hodnotách, politikách a štandardoch".  

Zdieľanie údajov je podľa Gansera obojstranne výhodné pre všetkých partnerov a pre dodávateľov BMW má veľkú hodnotu. Automobilka napríklad zdieľa živé informácie o kvalite a zmenách v dopyte, ale aj relevantné informácie o udržateľnosti a nástroje na dosahovanie dokonalosti komplexných procesov. 

"Dôvera je kľúčovým prvkom úspechu Catena-X," hovorí Ganser. "Či už ide o dôveru vo víziu Catena-X, dôveryhodné identity, dôveru vo výmenu údajov alebo riešenia, ktoré údaje spracúvajú. To, čo odlišuje Catena-X od ostatných, je vyvážené rozdelenie moci a jasné výhody a obchodná hodnota pre všetkých účastníkov ekosystému." 

Ganser je presvedčený, že automobilový priemysel ako celok musí podporovať lepšie pochopenie toho, ktoré údaje sú citlivé, obchodne dôležité alebo dokonca dôležité pre rozhodovanie.  

Využitie dopravy v spoločnosti Yanfeng
Dodávateľovi komponentov prvej úrovne, spoločnosti Yanfeng, prináša zavedenie technológie umelej inteligencie pozoruhodnú efektivitu, pretože sa snaží zefektívniť svoju dopravnú logistiku.  

"Vo väčšine našich európskych závodov sme úspešne zaviedli nový logistický koncept, ktorý je založený na AI," hovorí jej viceprezident pre globálnu udržateľnosť Gunnar Büchter, ktorý je zodpovedný aj za obstarávanie v Európe a Severnej Amerike. "Spoločne so začínajúcim podnikom - s2 data & algorithms z rakúskeho Grazu - sa optimalizovalo plánovanie materiálových požiadaviek v našich závodoch s cieľom dosiahnuť lepšie využitie nákladných vozidiel, a tým znížiť celkový objem prepravy." 

Büchter hovorí, že predtým sa preprava rezervovala týždenne na pevne stanovené dni dodávok a často sa využili len dve tretiny kapacity nákladných vozidiel. Počas pilotného projektu v roku 2022 sa optimalizovalo plánovanie materiálových požiadaviek v jednom z nemeckých závodov spoločnosti Yanfeng s cieľom dosiahnuť lepšie využitie dopravných zariadení a znížiť počet a frekvenciu nákladných vozidiel.  

"Existujúce manuálne plánovanie trás, ktoré sa zvyčajne plánujú ako plný kamión alebo plný kontajner, bolo nahradené softvérovým riešením založeným na cloude," pokračuje. "Komplexnosť plánovania prepravy bola definovaná tak, aby umožnila simulácie a optimalizáciu prepravných zariadení pomocou matematických algoritmov." 

Büchter konštatuje, že vďaka optimalizovanému plánovaniu dopravy sa využitie dopravy zvýšilo z priemerných 70,9 % na 92,2 % dostupnej kapacity nákladu.  

Dodáva, že pri "vyvažovaní nákladov na prepravu a skladovanie/kapitálové viazanie" týždenné algoritmické plánovanie znamená, že v priemere sú potrebné len štyri namiesto piatich prepráv týždenne.   

Táto koncepcia sa teraz preniesla do všetkých ostatných závodov spoločnosti Yanfeng v Európe (zatiaľ viac ako 70 %) a začína sa uplatňovať v Severnej Amerike.  

Spoločný štandard hodnotenia
Dodávateľ je tiež zapojený do Iniciatívy zodpovedného dodávateľského reťazca (RSCI), ktorá mu umožňuje identifikovať, kontrolovať a eliminovať riziká v rámci dodávateľského reťazca. Koncept sa začal v roku 2021 s riadením VDA, keď koalícia spoločností a organizácií spolupracovala na spoločnom hodnotiacom štandarde.  

Na riešenie výziev v oblasti dôveryhodného zdieľania údajov so zákazníkmi a dodávateľmi spoločnosť Yanfeng vytvorila podľa svojich slov spoľahlivý systém správy údajov a politiku a postup správy údajov.  

Platformy spolupráce zohrávajú pre spoločnosť Yanfeng dôležitú úlohu pri krízovom riadení tým, že uľahčujú komunikáciu, koordináciu a zdieľanie informácií v reálnom čase. 

"Na tento účel sme už integrovali nástroj využívajúci technológiu založenú na umelej inteligencii od začínajúceho podniku Prewave," hovorí Büchter. "Ich platforma na riadenie rizík v dodávateľskom reťazci a dodržiavanie predpisov ponúka riešenie na riadenie rizík v dodávateľskom reťazci, ktoré pokrýva všetky fázy životného cyklu rizika." 

Nástroj zhromažďuje všetky verejne dostupné informácie z viac ako 250 000 priamych a nepriamych zdrojov vo viac ako 50 jazykoch zo 150 krajín.  

"Ak sa niečo stane, dostanete upozornenie. Vďaka tomu môžeme v reálnom čase aktívne identifikovať riziká udržateľnosti v celom našom dodávateľskom reťazci, ako je znečistenie, korupcia alebo porušovanie ľudských práv," hovorí Büchter. 

Udržateľnosť a náklady 
Podľa americkej spoločnosti Agillence, ktorá sa špecializuje na logistický softvér a systém riadenia dopravy (TMS), medzi prekážky, ktoré je potrebné preskočiť, aby sa dosiahla väčšia transparentnosť, patria náklady, odpor voči zmenám a rozdiely v digitalizácii medzi dodávateľmi. 

Ako vysvetľuje Srini Paruchuri, viceprezident spoločnosti Agillence pre stratégiu a riešenia pre zákazníkov, udržateľnosť a tlak na náklady sú niektoré z hlavných faktorov, ktoré ovplyvňujú európskych dodávateľov pri zavádzaní kolaboratívnych technológií. 

Podľa Paruchuriho medzi priority spolupráce a investícií do technológií patrí digitalizácia, viditeľnosť dodávateľského reťazca, udržateľnosť a dodržiavanie environmentálnych predpisov, dodržiavanie regulačných predpisov a odolnosť, ako aj riadenie rizík. 

Systém TMS pre automobilový priemysel od spoločnosti Agillence ponúka podrobné plánovanie a viditeľnosť na úrovni dielov v rámci viacúrovňových dodávateľských sietí. Centralizované úložisko logistických údajov tejto technológie pomáha pri spolupráci a optimalizácii vstupnej siete, pričom zohľadňuje smerovanie, objednávanie, paletizáciu a podrobnosti o uložení nákladných vozidiel, hovorí Paruchuri.  

Dôvera v zdieľanie údajov je kľúčová a Paruchuri zdôrazňuje niektoré z hlavných problémov, ako sú obavy o súkromie, nedostatočná transparentnosť, kvalita a spoľahlivosť údajov, ako aj dodržiavanie právnych predpisov. Suverenitu údajov možno chrániť správnou lokalizáciou údajov, šifrovaním a anonymizáciou, kontrolou prístupu a auditom. 

Pokiaľ ide o platformy spolupráce, tie umožňujú komunikáciu v reálnom čase a koordináciu úsilia o reakciu v prípade narušenia, ako sú napríklad Covid a prírodné katastrofy. "Jednotné štandardy určite pomáhajú k efektívnej interoperabilite, spolupráci na úrovni globálnej siete a zníženiu nákladov," hovorí Paruchuri.   

Pokiaľ ide o rozšírenie digitálnych platforiem na spoluprácu na účely širšieho prijatia, Parchuri poznamenáva, že je potrebné zohľadniť viacero faktorov vrátane integrácie, interoperability a noriem, ako aj bezpečnosti a ochrany osobných údajov a regulačných otázok. Prijímatelia musia tiež premýšľať o nákladoch v porovnaní s prínosmi. 

Digitálna transparentnosť v spoločnosti ZF
Komplexná transparentnosť s využitím digitálnych platforiem je kľúčová pre dodávateľa prvej úrovne ZF, ktorý uvádza súčasnú krízu v Červenom mori ako príklad toho, ako možno pomocou takejto technológie zmierniť vplyv geopolitických udalostí.  

"Dôležitým bodom je transparentnosť pri diskusii o interných rizikách," hovorí vedúci podnikového riadenia dodávateľského reťazca spoločnosti ZF Andreas Koetz.  

Trvajú výrobcovia OEM na tom, aby dodávatelia uplatňovali digitálnu transparentnosť na oboch stranách obchodného vzťahu?  

"Áno, samozrejme," hovorí Koetz. "Nielen na strane zákazníka, máme ju na oboch stranách. Naším zámerom je priniesť prepojenie na dodávateľskú základňu s požiadavkou na elektronickú výmenu údajov (EDI)." 

Jednou z kľúčových výziev spoločnosti ZF je, ako dosiahnuť digitálnu transparentnosť. Napríklad ak majú spoločnosti rôzne podnikové systémy, systémy plánovania zdrojov a plánovacie systémy (ERP), potom budú existovať rôzne dátové systémy a dátové nástroje.  

Ako príklad Koetz uvádza akvizície amerických dodávateľov ZF, TRW a Wabco, ktoré mali rôzne druhy základných systémov.  

"To teda znamená, že pri ERP ako základe sú dátové jazerá druhou vrstvou. Treťou vrstvou sú aplikácie, ktoré vyzerajú ako aplikácie alebo Power BI," hovorí Koetz. Power BI je nástroj spoločnosti Microsoft na vizualizáciu údajov. "V každodennom podnikaní to bola najväčšia výzva nielen pre nás ako spoločnosť, ale pre celé odvetvie, aby sme tieto údaje zosúladili a získali."

Spoločnosť ZF nainštalovala digitálnu výrobnú platformu na interné monitorovanie a na prenos hlavných údajov z obrábania do dátového skladu na zabezpečenie preventívnej údržby.  

Koetz poznamenáva, že spolupráca medzi zákazníkmi je čoraz bežnejšia, čo umožňuje monitorovať úroveň zásob a umožňuje väčšiu transparentnosť. Súčasná kvalita dátového prepojenia je podľa Koetza desaťkrát lepšia.  

Rozširovanie digitálnych platforiem naráža na rôznu úroveň štandardizácie, pričom spoločnosť ZF pridala niektoré analytické nástroje pre systémy prognózovania a simulácie riadenia rizík.   

Ako poznamenáva Koetz, nemecký dodávateľ začína využívať umelú inteligenciu aj v logistike: "Učíme sa pomocou AI. Je to efektívne a má to zmysel, áno alebo nie? Musíme to robiť projekt po projekte."

Softvér pre udržateľnosť 
Nemecký dodávateľ prvého stupňa Bosch sa tiež snaží o väčšiu transparentnosť dodávateľského reťazca prostredníctvom zavedenia digitálnych nástrojov na zlepšenie efektívnosti dodávok dielov, predchádzanie narušeniam a monitorovanie udržateľného a etického získavania zdrojov. 

"Náš dodávateľský reťazec v spoločnosti Bosch pozostáva z viac ako 30 000 priamych dodávateľov a približne stovky tisíc dodávateľov na nižšej úrovni," hovorí Arne Flemming, vedúci oddelenia riadenia dodávateľského reťazca v spoločnosti Bosch Group. "Preto, aby sme boli efektívni a účinní, sú naše prístupy k transparentnosti založené na rizikách v kombinácii s vysokou úrovňou automatizácie a digitalizácie."  

Prepojenie s dodávateľmi podporuje partner spoločnosti Bosch, spoločnosť SupplyOn, ktorá spracováva digitálne dotazy na čiastkové dodávateľské reťazce a medzifunkčné mapovanie dodávateľského reťazca. To zahŕňa aspekty, ako sú ľudské práva, environmentálne požiadavky a technické podmienky, s vysokou mierou presnosti.   

Spoločnosť Bosch prijala kombináciu zavedených a nových technológií, ako je napríklad generatívna umelá inteligencia. Zároveň čoraz viac prepája svoje databázy s partnermi, ako je napríklad Carbon Disclosure Project (CDP), a externými poskytovateľmi služieb, aby získala rýchlosť. Spoločnosť Bosch podporuje aj iniciatívy v oblasti štandardizácie, pretože porovnateľnosť certifikátov pomáha znižovať zložitosť úlohy.

"Pokiaľ ide o odolnosť dodávateľského reťazca, hlavnou hnacou silou je zabezpečenie dodávok našim zákazníkom," hovorí Flemming. "Okrem iných opatrení spoločnosť Bosch od roku 2014 riadi a usmerňuje svoju dopravu po celom svete prostredníctvom globálneho centra riadenia dopravy, vrátane strategického plánovania trás a dennej optimalizácie, s cieľom maximalizovať využitie dopravných prostriedkov a transparentnosť prepravovaného tovaru.

Slon v miestnosti
Pred niekoľkými rokmi bol internet vecí v móde. Potom prišiel blockchain so svojou transformačnou schopnosťou poskytovať presné sledovanie pomocou elektronických účtovných kníh, čo umožňuje viacerým stranám mať prehľad o pohybe zásielok a financiách. 

Teraz je slonom v miestnosti umelá inteligencia, ktorá by mohla všetko obrátiť naruby. Riziko sa, samozrejme, nikdy nedá úplne odstrániť. Prediktívna analýza môže ísť len do určitej miery a vždy sa vyskytnú nepredvídané prekvapenia. Pandémia Covid ukázala, aký nepripravený bol svet na hrozbu, ktorá bola úplne mimo hry a ktorá obrátila zdravotné systémy a ekonomiky planéty do úzadia, z ktorého sa spamätávajú až do teraz.  

Covid však urýchlil prechod na holistický prehľad o zásobách a ich globálnom pohybe pomocou digitálnych nástrojov. Umelá inteligencia má potenciál zmeniť aj nové technológie, ale tí, ktorí si ju osvoja, musia byť pripravení na to, že ich môže zaviesť úplne iným smerom. 

ZDROJ