6 kľúčových trendov v predaji automobilov ktoré treba v roku 2024 pozorne sledovať

Keďže automobilový priemysel sa naďalej vyvíja, rok 2024 je kľúčovým rokom, ktorý sa vyznačuje dynamickými zmenami v maloobchode s automobilmi. Od technologického pokroku až po meniace sa preferencie spotrebiteľov je prostredie maloobchodného predaja automobilov pripravené na ďalšiu transformáciu. V tomto neustále sa vyvíjajúcom prostredí je pre odborníkov v oblasti maloobchodného predaja automobilov, ktorí sa snažia zvládnuť výzvy a využiť nové príležitosti, kľúčové mať prehľad o najnovších trendoch. Tu je šesť kľúčových trendov v oblasti maloobchodného predaja automobilov, ktoré budú formovať toto odvetvie v roku 2024.

1. Rozširovanie elektrických vozidiel a potenciálne globálne napätie
Elektrické vozidlá (EV) si v posledných rokoch získali veľkú pozornosť a neočakáva sa, že by sa to v roku 2024 zmenilo. Podľa najnovšieho hodnotenia Economist Group od jej Economist Intelligence Unit (EIU) sa predaj elektrických vozidiel zvýši o 21 % a v priebehu roka dosiahne celkovo necelých 15 miliónov kusov. Viac ako 50 % z nich sa však predá v Číne a správa EIU varuje, že "podpora tohto sektora zo strany čínskej vlády vyvolá obchodné napätie".

Dotácie na nákup sú významnou hnacou silou expanzie elektrických vozidiel, ale mnohé krajiny mimo Číny, ako napríklad Spojené štáty a Spojené kráľovstvo, majú rôzne predpisy týkajúce sa batérií a iných materiálov, ktoré môžu byť príliš náročné na splnenie, čo môže brániť dostupnosti dotácií. Európska komisia v októbri otvorila takzvanú sondu do elektrických vozidiel, ktorá je vyšetrovaním obvinení z nezákonného subvencovania dovážaných elektrických vozidiel z Číny, čo môže ešte viac zvýšiť globálne napätie. Výsledok tohto vyšetrovania by mohol zmeniť vzťahy Číny s ostatnými krajinami, a teda spôsobiť buď zlepšenie, alebo pokles úspešnosti zavádzania elektrických vozidiel.

Celkovo je dôležité poznamenať, že napriek nárastu záujmu spotrebiteľov sa zavádzanie elektrických vozidiel vyvíja oveľa pomalšie, ako sa očakávalo, najmä v USA, a rôzne automobilky zrušili veľké plány vývoja a výroby elektrických vozidiel, ktoré mali v najbližších rokoch.

2. Dôraz na rýchlejšie a lepšie nabíjanie
Hlavnou prekážkou pri zavádzaní elektrických vozidiel na celom svete je samozrejme čas potrebný na nabitie batérie elektrického vozidla a predajcovia mali doteraz problém zmeniť názor spotrebiteľov na túto výzvu. V roku 2024 sa môže viac automobiliek prispôsobiť severoamerickému štandardu nabíjania Tesla (NACS), najmä v Severnej Amerike. Veľké automobilové spoločnosti, ako napríklad Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Nissan, Volvo a Honda, sú pripravené poskytnúť vodičom prístup k sieti Supercharger spoločnosti Tesla a plánujú tiež spolupracovať na vytvorení siete rýchlonabíjacích staníc podporujúcich kombinovaný nabíjací systém (CCS) aj konektory NACS. Rozšírenie prístupu k rýchlejšiemu nabíjaniu by teoreticky malo predajcom uľahčiť predaj elektromobilov, keďže zákazníci nebudú mať také obavy z času nabíjania.

Okrem toho sa v odvetví elektrických vozidiel očakáva zavedenie nových technológií batérií, ktoré zlepšia dojazd, skrátia čas nabíjania, znížia náklady a zvýšia bezpečnosť. Viaceré automobilové spoločnosti, ako napríklad Tesla, tiež realizujú strategické investície, uzatvárajú dlhodobé dodávateľské zmluvy a kladú dôraz na recykláciu, aby zabezpečili nepretržité a udržateľné dodávky materiálov pre batérie.

3. Zvýšený dopyt po hybridných vozidlách
Predaj elektrických vozidiel sa bude v nasledujúcich rokoch pravdepodobne pomaly zvyšovať, pretože výrobcovia automobilov vyvíjajú účinnejšie a nákladovo efektívnejšie elektrické vozidlá, ale v roku 2024 môže dôjsť k veľkému nárastu dopytu po hybridných vozidlách. Pat Ryan, generálny riaditeľ platformy CoPilot, ktorá sa zaoberá nakupovaním automobilov, pre Forbes povedal: "V prípade [hybridov] sa im podarilo dosiahnuť, aby náklady boli zvládnuteľnejšie, takže oblasti, v ktorých sa ľudia ešte len udomácňujú s elektrickými vozidlami, náklady, dojazd, nabíjanie - to všetko sú problémy, ktoré pri hybridoch neexistujú ani zďaleka v takej miere, takže trh s hybridmi je v súčasnosti vlastne bielym horúcim trhom." Mnohé hybridné vozidlá majú nárok na federálne daňové úľavy a väčšina štátov USA ponúka aj rôzne stimuly, čím sa zvyšuje záujem spotrebiteľov o ne.

4. Vplyv štrajku zamestnancov automobilového priemyslu
Na jeseň roku 2023 vstúpili do štrajku odborári z United Auto Workers (UAW) z dôvodu, že sa nepodarilo uzavrieť dohodnutú pracovnú zmluvu so spoločnosťami Ford, General Motors a Stellantis. Po šesťtýždňovom štrajku sa pracovníkom podarilo dosiahnuť vyššie mzdy, viac nadčasov a dôchodkových výhod a zvýšenú ochranu pred zatvorením výrobných závodov. Hoci v USA pracuje len približne 140 000 zamestnancov UAW, spoločnosť Cox Automotive uviedla, že finančný riaditeľ spoločnosti Ford John Lawler predpovedá, že len zvýšenie miezd by mohlo zvýšiť cenu vozidiel o závratných 900 USD za kus. Zvýšenie miezd pre svojich zamestnancov už oznámili aj ďalšie automobilky, napríklad Honda a Toyota. V konečnom dôsledku sa očakáva, že rastúce náklady na pracovnú silu zvýšia ceny vozidiel, čím sa zníži ich cenová dostupnosť a sťaží sa možnosť spotrebiteľov kupovať autá.

5. Pretrvávajúci vplyv vysokých úrokových sadzieb
Vysoké úrokové sadzby mali v posledných mesiacoch veľký vplyv na predajcov a očakáva sa, že tento trend bude pokračovať aj v roku 2024. Nedávny prieskum indexu nálady predajcov spoločnosti Cox Automotive ukázal, že až 65 % predajcov konštatuje, že úrokové sadzby a ekonomika sú v súčasnosti hlavnými prekážkami ich podnikania. Niektorí predajcovia uviedli, že musia odmietnuť mesačné prideľovanie vozidiel, čo by ešte pred rokom bolo nemysliteľné rozhodnutie.

Vysoké úrokové sadzby samozrejme výrazne ovplyvňujú spotrebiteľov, keďže priemerná úroková sadzba na nové vozidlo sa pohybuje okolo 9 %, čo je oproti 5,5 % spred dvoch rokov značný nárast. Vysoké priemerné náklady na nové vozidlo spolu s vysokými úrokovými sadzbami často spotrebiteľov úplne vyradia z trhu s novými vozidlami. Okrem toho ponuka výrazne nižších úrokových sadzieb (vrátane ponuky 0 % na vybrané modely) dostáva do ťažkostí aj výrobcov OEM, ktorí môžu naďalej vyvíjať tlak na svoje ziskové marže.

6. Zlepšené ukazovatele zásob a zníženie cien
Pandémia dramaticky zmenila automobilový trh, pretože v dôsledku globálneho zastavenia výroby sa znížili zásoby a ceny sa drasticky zvýšili. Úroveň zásob sa teraz zvyšuje, pretože dodávateľské reťazce sa naďalej normalizujú, čo znamená viac možností pre spotrebiteľov a menej stresu spôsobeného zásobami pre predajcov. Ceny sú nesporne stále oveľa vyššie ako pred pandémiou, ale CarEdge uvádza, že priemerné ceny nových aj ojazdených vozidiel mierne klesajú, pričom predajcovia začínajú byť opäť schopní ponúkať viac stimulov. Počas pandémie mali predajcovia len veľmi malý priestor na voľnosť, ale teraz sú ochotnejší vyjednávať so svojimi zákazníkmi, aby im poskytli lepšie ponuky a zároveň dosiahli solídne zisky, a tento trend by mal pokračovať aj v roku 2024.

Celkovo sa v roku 2024 v automobilovom priemysle očakávajú niektoré z rovnakých prekážok ako v priebehu roka 2023, ako sú vysoké úrokové sadzby a zaostávajúci záujem o elektrické vozidlá. Ceny nových aj ojazdených vozidiel však začínajú klesať, pretože sa zlepšujú zásoby, a očakáva sa, že výrobcovia OEM budú naďalej pracovať na tom, aby boli ich elektrické vozidlá dostupnejšie aj pre spotrebiteľov. Ako vždy, predajcovia by mali mať prehľad o neustále sa meniacom prostredí v odvetví, aby sa mu mohli počas budúceho roka primerane prispôsobiť.

ZDROJ