Trendy v automobilovom priemysle a mobilite, ktoré treba sledovať v roku 2024

Revolúcia v oblasti elektrických vozidiel (EV), na ktorú sa všetci tešíme, má stále niekoľko prekážok, ktoré treba prekonať, a v neposlednom rade je to jej prijatie zo strany spotrebiteľov. Na globálnej automobilovej scéne sa objavujú aj noví hráči, čo by mohlo znamenať dobré správy pre spotrebiteľov, ale aj zvýšenú konkurenciu pre výrobcov z EÚ a USA. A napokon, dodávateľský reťazec v automobilovom priemysle je naďalej pod drobnohľadom, najmä kvôli problémom, ktoré vyplynuli na povrch v súvislosti s nedávnou pandémiou. 

V našom výhľade automobilového priemyslu minulý rok, sme sa zaoberali technológiou autonómnych vozidiel (AV), narušením globálneho dodávateľského reťazca, nedostatkom pracovnej sily, iniciatívami v oblasti životného prostredia, sociálnych vecí a správy vecí verejných (ESG), obavami spotrebiteľov z nákladov a zastarávania, konektivitou automobilov a vývojom bezpečnosti vozidiel. Hoci všetky tieto témy sú naďalej v centre pozornosti, niekoľko z nich sa zrejme dostalo do popredia. 

Svoje odborné názory poskytli: Larry Keyler, partner, globálny líder pre automobilový priemysel v spoločnosti RSM US; Jim Ward, partner, hlavný analytik pre priemysel v spoločnosti RSM US; Mario van den Broek, partner, vedúci podnikového poradenstva v spoločnosti RSM Netherlands; Markus Mühlenbruch, partner v spoločnosti RSM Ebner Stolz; a Grand Lui, líder pre výrobu v spoločnosti RSM Canada.

Najskôr preskúmame, ako sme na tom s niektorými trendmi, o ktorých sme hovorili minulý rok, vrátane EV, dodávateľského reťazca a ESG.

Akceptovanie elektrických vozidiel spotrebiteľmi 

Rozvoj EV sa môže zaseknúť na neutrálnej pozícii
Najväčším príbehom v automobilovom sektore je už nejaký čas elektrifikácia vozidiel. Zdá sa však, že hnutie za elektrické vozidlá dostalo tak trochu reálnu šachovú skúšku, pokiaľ ide o rýchlosť ich prijatia spotrebiteľmi. Na konci roka 2023 v Severnej Amerike došlo k výraznému poklesu nálady spotrebiteľov v súvislosti s elektrickými vozidlami, čo výrobcom originálneho vybavenia (OEM) signalizuje, že rýchlosť zavádzania elektrických vozidiel môže byť dlhšia, než sa predpokladalo. 

V pozadí však naďalej vidíme vývoj autonómnych technológií, ktoré sa blížia k 3. úrovni podmienenej automatizácie jazdy v niektorých vozidlách,  alebo už ju plne zavádzajú. Podľa Society of Automotive Engineers sa úroveň 3 vzťahuje na vozidlá, ktoré sú bez použitia rúk a zraku (ale stále vyžadujú ovládanie človekom). 

"Očakáva sa, že výrobcovia OEM budú pokračovať v investíciách do tejto technológie, ale uvedomujú si, že snahy o plne autonómne vozidlá sa rozšíria na ďalšie desaťročie," hovorí Ward. 

Ešte v roku 2022 Ford odstúpil od spoločného podniku s Volkswagenom na vývoj vozidla Argo. Spoločnosť General Motors zaznamenala vlastné neúspechy počas vývoja svojho vozidla bez vodiča Cruise Origin v roku 2023, pričom v priebehu roka 2024 sa neočakáva žiadny pokrok ani výroba.

Noví hráči na globálnej scéne 
Ako ovplyvní trh rast indických a čínskych automobiliek? 
Nová vlna čínskych a indických výrobcov automobilov a OEM začala predávať svoje výrobky v zámorí v EÚ, USA a Afrike, kde dlhoročné značky ako Toyota a Volkswagen strácajú významný podiel na trhu. Uvidíme, nakoľko úspešný bude ich vstup na tieto nové trhy, keďže ich konkurencia je na týchto trhoch veľmi dobre etablovaná. 

"V posledných rokoch čínski výrobcovia automobilov výrazne zlepšili kvalitu vyrábaných vozidiel," hovorí Keyler. "Bohužiaľ, Čína má problémy aj s povedomím o značke v USA a vo svete. Neustále zlepšovanie kvality a udržiavanie nižších výrobných nákladov však poskytlo Číne príležitosť presadiť sa na strategických svetových automobilových trhoch." 

Podobne aj India je pripravená stať sa v nasledujúcich piatich rokoch najväčším svetovým výrobcom automobilov. Krajina získa aj v oblasti vývozu, pričom niekoľko výrobcov OEM oznámilo v najbližších rokoch nové investície. India je v súčasnosti na treťom mieste na svetovom trhu, keď predbehla Japonsko a pred sebou nechala len USA a Čínu. 

Otázkou zostáva: aký je reálny dopyt spotrebiteľov po čínskych a indických automobilových značkách? V 80. a 90. rokoch minulého storočia japonské automobilky úspešne narušili dominanciu amerických značiek. Geopolitické prekážky, ktorým čelia vozidlá z Číny, však môžu byť oveľa väčšie. 

"Americký zákon o znížení inflácie (IRA) blokuje daňové úľavy na elektromobily vo výške 7 500 USD pri nákupe automobilov, ktoré obsahujú komponenty a potenciálne aj nerastné suroviny pochádzajúce z Číny alebo iných krajín, ktoré sú považované za problémové zahraničné subjekty," hovorí Ward. "V snahe prekonať túto a ďalšie prekážky súvisiace s dovozom čínski výrobcovia OEM skúmajú možnosti vybudovania výrobných zariadení v Mexiku, čím by prekonali regulačné prekážky dovozu." Treba tiež poznamenať, že čínsky gigant na výrobu batérií CATL nedávno vyhral výberové konanie v Bolívii na rozvoj značne veľkých zásob lítia v tejto krajine. CATL sa špecializuje na výrobu lítium-iónových batérií používaných na pohon elektrických vozidiel a hoci je ešte len na začiatku, nasledujúci vývoj by mohol mať veľký vplyv na trh s elektrickými vozidlami. 

Z tohto pohľadu môžu byť náklady hnacím motorom, najmä na trhu s elektrickými vozidlami. Vzhľadom na relatívne vysoké náklady na takéto vozidlá vyrábané v USA, ak Čína dokáže vyrábať elektromobily, ktoré sú cenovo dostupné pre bežného spotrebiteľa bez potreby daňových stimulov, takáto kultúrna zmena by skutočne mohla nastať. "Využitím desaťročia trvajúcich akvizícií kritických materiálov a nákladovo efektívnych výrobných kapacít môžu tieto spoločnosti ponúkať automobily, ktoré sú o 20 - 30 % lacnejšie ako automobily zavedených značiek, čo ich robí obzvlášť atraktívnymi na trhoch citlivých na cenu," hovorí Mario. "Úspech týchto značiek však bude závisieť od ich pochopenia a prispôsobenia sa regionálnym preferenciám spotrebiteľov." 

Pokiaľ ide o podnikateľský étos, čínski a indickí výrobcovia automobilov často fungujú v rámci iných noriem a hodnôt v porovnaní so svojimi západnými kolegami, čo prináša nové pohľady na dizajn, služby zákazníkom a marketing. 

"Zvýšená konkurencia bude pre tradičných výrobcov OEM výzvou, aby sa zamysleli nad vývojom svojich výrobkov, marketingom a dodávateľským reťazcom," hovorí Lui. "Nováčikovia môžu mať výhodu, pretože začínali ako spoločnosť vyrábajúca elektrické vozidlá. Tradiční výrobcovia OEM budú musieť zvládnuť prechod svojho existujúceho vozového parku so spaľovacími motormi (ICE) a zároveň uviesť na trh nové EV." 

To by mohlo výrazne ovplyvniť zavedené európske a americké značky a prinútiť ich inovovať a prehodnotiť trhové stratégie, aby si udržali konkurencieschopnosť. Táto zvýšená konkurencia môže byť pre spotrebiteľov prospešná vďaka širšej ponuke možností výberu, čo môže celé odvetvie viesť k rýchlejšiemu technologickému pokroku a k väčšej orientácii na zákazníka. 

Modely vlastníctva vozidiel 
Cesta z bodu A do bodu B môže v budúcnosti vyzerať úplne inak 
Nové generácie majiteľov vozidiel, ktoré prichádzajú na trh, so sebou prinášajú celý rad nových spotrebiteľských pocitov, obáv a preferencií. "Milénioví spotrebitelia prejavujú menší záujem o lízing alebo vlastníctvo vozidla ako celku a prejavujú oveľa väčšiu ochotu využívať služby zdieľanej jazdy," hovorí Ward. To podnietilo diskusie o alternatívach k starému modelu vlastníctva a potenciálne aj o úplnej absencii vlastníctva. Ak sa to nakoniec stane, ako to ovplyvní automobilový priemysel celkovo? 

Prechod k modelom, ktoré nie sú vlastníctvom, ako je lízing a zdieľanie automobilov, si vyžiada významnú strategickú zmenu pre automobilový priemysel. 

"Tento trend môže viesť k poklesu predaja individuálnych automobilov, ale otvorí nové zdroje príjmov v modeloch založených na službách," hovorí Mario. "Mohlo by to viesť aj k zmenám v konštrukcii vozidiel, pričom prioritou by mala byť odolnosť a prispôsobivosť pre viacerých používateľov. Okrem toho by sa dôraz mohol presunúť na digitálne technológie pre bezproblémový prístup a používateľskú skúsenosť v platformách zdieľanej mobility." 

Je zrejmé, že ekonomické protivetry môžu spôsobiť zmeny v spotrebiteľských výdavkoch, určite v kategórii vlastníctva nových automobilov. To vytvára trvalý dopyt po predaji ojazdených automobilov, ako aj po tom, že spotrebitelia si ponechávajú svoje súčasné vozidlá dlhšie, ako by si ich ponechali za normálnych okolností. Okrem toho, keďže úrokové sadzby zostávajú nestabilné, stúpajú aj náklady na lízing. "S rozvojom technológií a aplikácií na požiadanie a vzhľadom na cenovú výhodnosť alternatív zdieľania jazdy je stále ťažšie odôvodniť náklady na vlastníctvo, najmä u mladšej generácie potenciálnych vlastníkov automobilov," hovorí Keyler. "Výrobcovia OEM tieto trendy pozorne sledujú, aby zabezpečili, že objem výroby bude v súlade s nákupmi a potrebami spotrebiteľov." 

Automobily ako služba (CaaS) 
Mohol by model predplatného na požiadanie urobiť lízing zastaraným? 
V poslednom čase začal automobilový priemysel skúmať koncepciu modelu Car as a Service (CaaS) ako alternatívu k existujúcemu modelu lízingu, keďže súčasný model sa vo veľkej miere spolieha na aktíva. "Tieto platformy umožňujú používateľom prístup k doprave na požiadanie bez zodpovednosti a nákladov spojených s vlastníctvom," hovorí Mario. "Po druhé, objavujú sa modely založené na predplatnom pre automobily, kde zákazníci platia pravidelný poplatok za prístup k vozidlu vrátane údržby a poistenia, čo sa podobá lízingu, ale s väčšou flexibilitou." 

Podobne ako lízingové zmluvy, aj predplatné na auto si vyžaduje dlhodobé finančné záväzky, keďže program CaaS je založený na predplatnom a podlieha obnoveniu. Podľa Keylera má tento model výhody aj nevýhody. 

Medzi hlavné výhody patria napr: 
Pohodlie: Model Car as a Service (CaaS) je pre používateľov veľmi pohodlný a automobilky doň zahŕňajú aj servisnú zložku. Služby Concierge poskytnú zákazníkom lepší zákaznícky zážitok s mesačným predplatným automobilu. O stresujúce aspekty vlastníctva auta sa postará prevádzkovateľ. 
Flexibilita: Spotrebitelia vo všeobecnosti chcú alternatívy v závislosti od toho, kam idú, a od konkrétnej príležitosti. Model Car as a Service (CaaS) poskytuje zákazníkom túto flexibilitu. 

Nízkonákladová vstupná bariéra: Kúpa auta je nákladné rozhodnutie a vyžaduje si dlhodobý finančný záväzok, ako aj určitú finančnú stabilitu. Model Car as a Service (CaaS) umožňuje väčšiemu počtu spotrebiteľov mať určitý luxus mobility s flexibilitou mesačného predplatného. 

Medzi nevýhody patria napr: 
Drahšie: Model Car as a Service (CaaS) poskytuje maximálnu flexibilitu a pohodlie; môže však byť aj drahší. Flexibilita a pohodlie majú svoju cenu. 
Zastaranie: Vzhľadom na to, ako rýchlo sa vyvíjajú technológie, predstavujú riziká zastarania pre automobilky, ktoré vlastnia autá, obrovské riziká. Keď sa zmenia novšie verzie a konštrukcie modelov a stanú sa dostupnými pre spotrebiteľov, môže sa stať, že pre staršie autá nebude trh. 
Nakoniec sa model Car as a Service (CaaS) už stal realitou. V súčasnosti je to len malý segment automobilového trhu. Analýza trendov však naznačuje, že využívanie tohto modelu bude mať v budúcnosti stúpajúcu tendenciu. 

Vzostup mikromobility 
Nie sú to len autá, ktoré menia spôsob, akým sa pohybujeme.
Je prakticky nemožné ich prehliadnuť: elektrické kolobežky (e-kolobežky), bicykle a elektrické bicykle (e-biky), ktoré sa objavili na každom rohu, v každom meste, po celom svete. Tieto vozidlá predstavujú rastúcu popularitu súčasného trendu známeho ako "mikromobilita". Výhodou mikromobility je, že ponúka relatívne lacnú a pohodlnú formu dopravy spojenú s krátkymi cestami v mestských centrách. 

Výrobcovia automobilov rozširujú svoje pôsobenie okrem tradičných vozidiel aj na tieto kompaktné elektrické spôsoby dopravy, pričom si uvedomujú ich úlohu pri zmierňovaní preťaženia a znečistenia v mestách. "Nejde len o diverzifikáciu produktov, ale o nové poňatie úlohy automobilového priemyslu v mestskej mobilite," hovorí Mario. "Táto zmena vedie k väčšiemu zameraniu sa na integrované riešenia mobility, ktoré spájajú automobily, verejnú dopravu a mikromobilitu." 

Regulácia automobilového priemyslu v roku 2024 
Ako vlády a výrobcovia automobilov zmenia regulačné prostredie v nadchádzajúcom roku? 
Rastúci dopyt po environmentálnych, sociálnych a riadiacich iniciatívach (ESG) bol obrovským motorom zmien v automobilovom priemysle a zdá sa, že v dohľadnej budúcnosti bude pokračovať. Nové nariadenia v EÚ a USA sa zameriavajú na zvýšenie transparentnosti cieľov udržateľnosti. Tieto nové pravidlá si s najväčšou pravdepodobnosťou vyžiadajú, aby organizácie zmenili svoj prístup k ESG zo zamerania na dodržiavanie predpisov a riadenie rizík na proces prehodnotenia a zmeny svojich celkových obchodných modelov. 

"Konkrétne automobilové spoločnosti budú musieť zvážiť, ako požiadavky ovplyvnia ich prístupy k vypracovaniu plánov prechodu na dekarbonizáciu, zosúladiť svoje vykazovanie so stratégiou s ich obchodnými modelmi a požiadavkami na finančné vykazovanie, zaviesť zlepšené procesy riadenia rizík a nastaviť procesy náležitej starostlivosti na identifikáciu a zmiernenie rizík v ich dodávateľských reťazcoch," hovorí Keyler. "V dôsledku toho bude biodiverzita v centre pozornosti pri pohľade do roku 2024." 

Tieto predpisy sa neustále vyvíjajú a v EÚ sú pokročilejšie ako v ktorejkoľvek inej oblasti na svete. V súčasnosti USA urýchľujú svoje legislatívne programy, aby sa v oblasti ESG viac priblížili EÚ. "Legislatíva IRA v USA má ovplyvniť vplyv na znižovanie emisií uhlíka a zosúladiť sa s emisnými cieľmi Parížskej deklarácie o elektromobilite a zmene klímy," hovorí Ward. "Predĺženie daňových úľav vo výške 7 500 USD do roku 2032, ako aj investície do infraštruktúry na nabíjanie vozidiel v celej Amerike sú snahou súčasnej administratívy o dosiahnutie cieľa, aby do roku 2030 bolo 50 % všetkých predaných nových vozidiel elektrických. Takéto nariadenia majú dramatický vplyv na predaj elektrických vozidiel v Amerike." 

Je tu aj rýchly vývoj technológií a konektivity v automobiloch, čo znamená, že výrobcovia OEM a automobilov budú podliehať aj digitálnym predpisom a obavám o ochranu osobných údajov. Zvládnuť všetku byrokraciu a zároveň si udržať marže bude podstatne náročnejšie ako kedykoľvek predtým. 

"Digitálne predpisy si vyžadujú zvýšené investície do technológií, ktoré sú v súlade s kybernetickou bezpečnosťou a ochranou údajov," hovorí Mühlenbruch. "Spoločnosti, ktoré sa nevydajú touto cestou, budú čeliť regulačným problémom a mohli by prísť o udržateľnú elektrifikovanú budúcnosť v odvetví mobility. Vzhľadom na to sa dopyt spotrebiteľov ani zďaleka nepribližuje cieľom regulačných orgánov, takže uvidíme, kto sa chytí ako prvý." 

Na podporu ekologickejšej mobility sa v mestách čoraz viac využívajú miestne predpisy a finančné stimuly. "Zákony o územnom plánovaní, dopravné obmedzenia a nízkoemisné zóny sú niektoré z regulačných nástrojov, ktoré sa používajú na odrádzanie od používania znečisťujúcich vozidiel a podporu ekologickejších alternatív," hovorí Mario. "Finančné stimuly, ako sú dotácie na nákup elektrických vozidiel, daňové úľavy pre nízkoemisné vozidlá a investície do nabíjacej infraštruktúry, sú kľúčové pre sprístupnenie a zatraktívnenie udržateľných možností pre verejnosť." Okrem toho mnohé mestá investujú do zlepšenia infraštruktúry verejnej dopravy a cyklistiky, aby poskytli životaschopné alternatívy k cestovaniu autom. Tieto miestne iniciatívy, podporované finančnými stimulmi, majú zásadný význam pri prechode na udržateľnejšie, efektívnejšie a ekologickejšie riešenia mobility. 

Technologické trendy 
Nové technológie zmenia mobilitu.
Príbeh automobilového priemyslu je ako vždy spojený s technológiami. Autonómne vozidlá sa čoraz častejšie objavujú na cestách v podobe autonómnych autobusov, robotických taxíkov a doručovacích robotov alebo dronov. Začína sa tiež formovať diskusia o novej generácii pohonu, pričom sa diskutuje o obnoviteľnej nafte, vodíkových palivových článkoch a skvapalnenom zemnom plyne (LNG) ako palive. Rozvíja sa aj komunikácia 5G medzi vozidlami (V2V), ktorá by umožnila vozidlám komunikovať medzi sebou a prepojiť sa s cestou, aby sa viac využívali údaje. Dokonca aj logistický priemysel skúma koncepty elektrifikácie lodnej dopravy a riešenia na doručovanie tovaru na poslednej míli založené na dronoch. 

Európsky automobilový priemysel a sektor mobility čakajú v roku 2024 transformačné zmeny, pričom sa objavia viaceré z týchto kľúčových technológií. "Spomedzi týchto vývojových trendov budú mať v Európe najväčší vplyv pravdepodobne zdroje energie novej generácie a komunikácia V2V s podporou 5G," hovorí Mario. "V popredí stojí vývoj a implementácia obnoviteľnej nafty, vodíkových palivových článkov, palív na báze amoniaku a LNG spolu s elektrifikáciou lodnej dopravy, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri prechode Európy na čistú energiu a znižovaní uhlíkovej stopy v sektore dopravy." Súčasne sa očakáva, že zavedenie technológie 5G prinesie revolúciu v komunikácii V2V, čím sa zvýši efektívnosť, bezpečnosť a celkový zážitok z jazdy na základe údajov, čo je nevyhnutné pre rozvoj inteligentných miest a autonómneho riadenia na celom kontinente. 
Vzhľadom na to má transformácia automobilu z jednoduchého dopravného prostriedku na sieťový systém na kolesách významný vplyv na celý hodnotový reťazec. "Centrálna tvorba hodnôt sa čoraz viac presúva na softvérový a polovodičový priemysel, ktoré sú hlavnými hnacími silami tohto vývoja," hovorí Mühlenbruch. "Tradiční dodávatelia súčiastok sú konfrontovaní so zmenou obchodného modelu, čo vedie k tlaku, konsolidácii a potrebe zmeny pozície. Dodávatelia musia prispôsobiť svoje portfólio tak, aby ponúkali integračné služby pre softvér a elektroniku. Zároveň sa musia viac zamerať na komponenty podporujúce konektivitu."

Kľúčové poznatky 
Ktoré kľúčové trendy budú dominovať v roku 2024? 
Napriek všetkým prísľubom a vzrušeniu z futuristickej mobility bude odvetvie čeliť výzve, že sa bude naďalej zameriavať na maximalizáciu výnosov pre investorov. "Konsolidácia odvetvia bude pokračovať s cieľom využiť vysoké fixné náklady na investície dodávateľov automobilov a požadované investície do výskumu a vývoja potrebné pre nové technológie EV," hovorí Keyler. "Robotika sa bude rozširovať v celom dodávateľskom reťazci a u výrobcov OEM s cieľom uľahčiť riešenie problémov s pracovnou silou a zvýšiť efektívnosť potrebnú na maximalizáciu zisku." 

"V Severnej Amerike sa výrobcovia OEM budú musieť naďalej sústrediť na výrobu a investície do vozidiel s ICE a zároveň stabilizovať náklady spotrebiteľov, ktorí už pociťujú problémy spojené s vlastníctvom alebo lízingom nových vozidiel v dôsledku inflačných vplyvov v posledných dvoch rokoch," hovorí Ward. "To bude dôležité, pretože výrobcovia OEM budú potrebovať zisky z týchto vozidiel na financovanie investícií potrebných v roku 2024 a v ďalších rokoch na ďalší vývoj elektrických vozidiel a ich základných technológií." 

"Prémiovanie tlačí mnohých menších a stredných dodávateľov automobilového priemyslu na ich hranice možností," hovorí Mühlenbruch. "Aby sa zabránilo ďalšiemu odchodu z Nemecka v tomto segmente, mali by sa zainteresovaní zamerať na týchto päť kľúčových otázok: Investície do technologických inovácií, flexibilita výroby, rastúci tlak na objemovú štruktúru, otázka umiestnenia a zameranie sa na obchodné vzťahy orientované na budúcnosť." 

Zatiaľ čo veľkí dodávatelia automobilového priemyslu sa už novým trendom prispôsobili, mnohé stredne veľké spoločnosti za transformáciou zaostávajú. "V roku 2024 by mali dodávatelia automobilového priemyslu posilniť odolnosť svojich dodávateľských reťazcov tým, že sa budú spoliehať na integrované plánovanie, optimalizáciu zásob a priebežné analýzy rizík," hovorí Mühlenbruch. "Ochranu pred rastúcimi cenami možno dosiahnuť prostredníctvom hedžingu, prenášaním cien na zákazníkov a vyjednávaním o zmluvných nákupných množstvách." 

Ďalšia kľúčová stratégia spočíva v transformácii výroby na výrobu neutrálnu z hľadiska emisií CO2, pričom sa zohľadňujú súčasné a budúce kritériá obstarávania. Okrem výroby neutrálnej z hľadiska CO2 by sa mali prehodnotiť existujúce portfóliá výrobkov výrobcov automobilov z hľadiska nových technologických oblastí a reorganizovať, najlepšie na základe existujúcich kľúčových kompetencií. 

Napriek všetkým tlakom, ktoré na nich doliehajú, sa výrobcovia automobilov napriek tomu snažia ísť smerom k novej budúcnosti. "Rok 2024 je pre automobilový priemysel plný optimizmu a príležitostí," hovorí Keyler. Zatiaľ nie je jasné, kde sa automobilový priemysel ocitne o rok, ale cieľ pred nami vyzerá sľubne. 

ZDROJ