Globálny automobilový priemysel: kľúčové výzvy a príležitosti

Automobilový priemysel sa prudko rozvíja, pričom obzvlášť prudký rast zaznamenali USA a Čína, ktorá sa stala vedúcim výrobcom nových automobilov pre exportný trh (po prvýkrát predbehla Japonsko). Celosvetový trh s novými automobilmi predstavoval za rok 2023 približne 886 mil. kusov.

V USA predstavoval predaj nových osobných a ľahkých nákladných automobilov na rok 2023 celkovo približne 15 mil. kusov, čo je približne o 12 % viac ako v predchádzajúcom roku. Tieto úrovne predaja sú však výrazne nižšie v porovnaní s viac ako 17 miliónmi osobných a ľahkých nákladných vozidiel ročne v posledných rokoch pred výskytom koronavírusu.

Údaje z automobilového priemyslu: najdôležitejšie krajiny
Čína sa jednoznačne stala najväčším automobilovým trhom na svete. Za rok 2022 Čínske združenie výrobcov automobilov (CAAM) uviedlo 26,86 milióna predaných nových vozidiel. Predaj v Číne sa však môže meniť v dôsledku takých faktorov, ako je hospodársky rast, dostupnosť úverov a regulačné prostredie. Čínska vláda má nad trhom veľkú kontrolu, keďže kedykoľvek môže zvýšiť predaj podporou nových úverov na automobily alebo znížiť predaj pridaním nových registračných poplatkov alebo obmedzením dopravy vo veľkých mestách s cieľom znížiť preťaženie a znečistenie.

Rastúci blahobyt spotrebiteľov v Číne vytvára obrovské príležitosti, ale aj veľké problémy. Čína sa stala najväčším svetovým spotrebiteľom energie a jedným z najväčších svetových dovozcov ropných produktov, čiastočne na pohon svojho rozrastajúceho sa vozového parku osobných a nákladných automobilov. Ulice a diaľnice sú preplnené vozidlami do takej miery, že doprava a smog sú nočnou morou. Zahraničné automobilky sa predháňajú v zakladaní závodov a partnerstiev v Číne. 

Lacné autá vyrobené v Číne sú teraz na trhu v mnohých rozvíjajúcich sa krajinách. Otázkou nie je, či Čína bude vyvážať osobné a nákladné automobily, ale či presvedčí spotrebiteľov na vyspelých trhoch, ako je Amerika, že ponúkajú bezpečnosť a spoľahlivosť. 

India v posledných rokoch zaznamenala aj výrazný rast automobilovej výroby vrátane vývozu.  Indická spoločnosť Tata v súčasnosti vlastní prestížne značky Jaguar a Land Rover.

Jedným z najväčších víťazov na súčasnom vysoko konkurenčnom automobilovom trhu je Kórea, kde Hyundai spolu so svojou značkou Kia zaznamenali prudký nárast celosvetového predaja. Spotrebiteľov priťahujú ich rozumné ceny, vynikajúce záruky a prvotriedna kvalita. Firma sa prepracovala k luxusným vozidlám v hornej časti svojho sortimentu.

V roku 2023 bolo v Spojených štátoch v prevádzke približne 286 miliónov osobných a ľahkých nákladných vozidiel. Na celom svete je na cestách približne 1,4 miliardy osobných a ľahkých nákladných vozidiel.

Najnovšie trendy na automobilovom trhu a nárast počtu elektrických vozidiel
Väčšina veľkých výrobcov automobilov agresívne presadzuje svoje vozidlá typu crossover, ktoré sú vynikajúcim kompromisom v dizajne medzi sedanmi a SUV. Ponúkajú veľký priestor pre cestujúcich a náklad, dobrý výhľad a pomerne dobrú spotrebu paliva. Crossovery v podstate nahrádzajú sedany a niektoré dodávky ako nové rodinné vozidlá. Napríklad spoločnosť Ford na svojom americkom trhu postupne vyradila takmer všetky svoje sedany, aby sa mohla do veľkej miery sústrediť na elektromobily a svoje veľmi obľúbené crossovery a pick-upy. V segmente sedanov bude Ford ponúkať len luxusné sedany Lincoln.

Konštruktéri presadzujú technologické zmeny vo svojich väčších osobných a ľahkých nákladných vozidlách s cieľom zvýšiť ich palivovú účinnosť. Výborným príkladom je uvedenie plnohodnotného pick-upu Ford F150, ktorý sa spolieha na použitie hliníkových panelov karosérie a pokročilých kombinácií motora a prevodovky s cieľom výrazne znížiť hmotnosť a zvýšiť spotrebu. Toto nákladné vozidlo sa v USA predáva vo veľmi veľkom počte, rovnako ako plnohodnotné pickupy Chevy Silverado a Chrysler Ram. Automobilky teraz ponúkajú elektrické verzie svojich pickupov vrátane populárneho elektrického Fordu F-150. Vzhľadom na popularitu takýchto nákladných vozidiel nie je prekvapujúce, že aj spoločnosť Tesla oznámila svoj zámer uviesť na trh elektrický pickup. Spoločnosť Ford dúfa, že do roku 2030 bude 40 % až 50 % jej celosvetového objemu vozidiel plne elektrických. 

Spoločnosť Mercedes-Benz oznámila, že do roku 2030 plánuje prejsť na elektrický pohon a v strednodobom horizonte do tejto stratégie investuje viac ako 47 miliárd USD. Volkswagen investuje do štandardizácie elektrických komponentov, ako sú batérie a softvér, vo všetkých svojich značkách vrátane Audi a Porsche. Do tohto úsilia investuje 40 miliárd USD.

Pre budúci rast predaja elektrických vozidiel budú veľkým impulzom vládne stimuly a lepšie batérie s dlhším dojazdom. Automobilový priemysel sa teší na prípadný vývoj moderných batérií s dlhým dojazdom pri oveľa nižších nákladoch. Technológie aj náklady sa výrazne zlepšujú. Mnohé z najlepších svetových výskumných organizácií na tejto výzve sústavne pracujú. 

Trh s elektrickými vozidlami (EV) však od roku 2023 do roku 2024 čelí veľmi významným výzvam. Predaj elektromobilov predstavuje vo väčšine krajín len skromný podiel na trhu. Siete nabíjacích staníc nie sú dobre rozvinuté a mnohí potenciálni kupujúci sa obávajú, že nebudú môcť v prípade potreby nabíjať, najmä na dlhých cestách. Batérie sú stále drahé. Predaj elektromobilov je v porovnaní s nákladmi na ich výrobu taký malý, že podľa odhadov niektorí výrobcovia vrátane spoločností Ford a Rivian na každom predanom elektromobile strácajú 20 000 až 30 000 USD.Tesla je na tom so svojou značnou predajnou základňou lepšie, ale jej schopnosť dosahovať zisk do veľkej miery závisí od poplatkov, ktoré získava predajom "uhlíkových kompenzačných kreditov" (v niektorých rokoch takmer 2 miliardy USD) iným automobilovým spoločnostiam, ktoré nespĺňajú emisné normy stanovené štátom Kalifornia. Medzitým svetová závislosť na tom, že veľká časť dodávateľského reťazca elektrických vozidiel pochádza z Číny, ako aj kontroverzie týkajúce sa environmentálnych problémov pri ťažbe a využívaní kobaltu, niklu, mangánu a iných kovov v batériách predstavujú pre tento sektor ďalšie výzvy. V konečnom dôsledku sa ukáže, či sa v strednodobom horizonte podarí splniť ciele vlád alebo výrobcov automobilov v oblasti výroby a trhového podielu elektrických vozidiel.

Nemožno opomenúť rozsiahle zmeny, ktoré sa uskutočňujú v automobilových výrobných závodoch. Flexibilné továrne znížili počet pracovných hodín a náklady na jedno vozidlo, pričom zákazníkom ponúkajú oveľa širší výber možností prispôsobenia.

Široké využívanie robotiky, pokročilého továrenského softvéru a metód štíhlej výroby zásob úplne zmenilo modernú automobilku. Dnes viac ako kedykoľvek predtým výrobcovia automobilov a ich dodávatelia spolupracujú pri navrhovaní a výrobe nových automobilov spôsobmi, ktoré prinášajú revolúciu do celého procesu.

Európski výrobcovia čelia vlastným výzvam.Vysoké náklady, prísne pracovné zákony a skľučujúce vládne nariadenia predstavujú pre výrobcov v Európe neustále výzvy. Napriek tomu firmy ako Volkswagen a Mercedes-Benz zaznamenali počas mnohých desaťročí veľký úspech na globálnom trhu a často umiestnili svoje závody v krajinách, kde sa ich výrobky dobre predávajú, vrátane veľkých závodov v USA.

Inovácia automobilových výrobkov: čo bude ďalej
Myšlienka ďalšej miliardy majiteľov/užívateľov automobilov je buď najzaujímavejšou, alebo najdesivejšou víziou blízkej budúcnosti, podľa toho, ako sa na ňu pozeráte. Budúci celosvetový dopyt po automobiloch by mohol možno prekonať súčasnú úroveň, čo by vytvorilo obrovské obchodné príležitosti.

Kombinácia systémov zdieľania jázd, ako je Uber, a autonómnych vozidiel schopných však bude mať veľmi zásadný vplyv na výrobu, používanie, predaj a štruktúru vlastníctva automobilov. Prinajmenšom v husto obývaných mestských prostrediach je veľmi pravdepodobné, že výsledkom bude veľký podiel jednotlivcov, ktorí sa rozhodnú používať zdieľané vozidlá namiesto vozidiel vo vlastníctve používateľa.

Prieskumy ukazujú, že mnohí mladí dospelí majú len malý záujem vlastniť vlastné auto, čo je výrazne odlišné od postoja, ktorý zastávali predchádzajúce generácie. Veľkí výrobcovia automobilov pri pohľade do budúcnosti hovoria o poskytovaní "služieb mobility" rovnako ako o automobiloch, pričom zvažujú hroziace účinky služieb zdieľania automobilov a jazdy na požiadanie.

Bezpečnosť automobilov zaznamenala v posledných rokoch dramatický pokrok, najmä vďaka zavádzaniu technológií, ako sú záložné kamery, protišmykové systémy, pokročilé brzdy a systémy na predchádzanie kolíziám. V súčasnosti všetci významní výrobcovia automobilov intenzívne investujú do technológií, ktoré umožnia, aby sa autá do veľkej miery riadili a monitorovali samy. 

Hlavným technologickým zameraním sú vozidlá, ktoré dokážu navzájom komunikovať a zároveň využívajú pokročilé technológie na bezpečné udržiavanie sa v jazdných pruhoch, reguláciu rýchlosti a núdzové brzdenie. (Toto sa označuje ako komunikácia medzi vozidlami a je súčasťou celkovej digitálnej stratégie známej ako ITS alebo inteligentné dopravné systémy).

Automobily sa stali výkonnými počítačmi na kolesách, pretože mnohé automobilové systémy sú teraz riadené čipmi a softvérom. Výrobcovia automobilov zároveň nachádzajú inovatívne spôsoby, ako využiť najnovšie bezdrôtové technológie a technológie smartfónov vrátane aplikácií na zlepšenie zábavných, informačných a komunikačných možností vozidiel. Automobilový "infotainment" sa stal dominantnou témou.

ZDROJ