Novinky v Automotive 18.04.2024

Rozdiel v spokojnosti medzi pneumatikami pre elektromobily a spaľovacie motory sa zväčšuje. 

  • Rozdiel v spokojnosti medzi elektrickými a benzínovými vozidlami s pneumatikami s originálnym vybavením sa medziročne zvýšil, pretože vodiči EV sa sťažovali na nadmerné opotrebovanie, podľa štúdie spokojnosti zákazníkov J.D. Power 2024 U.S. Original Equipment Tire Customer Satisfaction Study zverejnenej 25. marca.
  • Celková spokojnosť s vozidlami so spaľovacím motorom bola 796 (na stupnici 1000 bodov), zatiaľ čo elektromobily dosiahli skóre 769, uviedla v e-maile Kristin Kolodgeová, viceprezidentka pre porovnávanie automobilov a rozvoj mobility.
  • "Prehlbujúci sa rozdiel v spokojnosti medzi elektromobilmi a vozidlami poháňanými benzínm zdôrazňuje príležitosť pre výrobcov pneumatík a výrobcov automobilov vzdelávať majiteľov EV o rozdieloch vo výkone," uviedol vo vyhlásení Ashley Edgar, senior riaditeľ benchmarkingu a alternatívnej mobility.

BMW a Rimac Technology budú koprodukovať technológiu batérií pre elektromobily. Spoločnosť zaoberajúca sa technológiami elektrických vozidiel očakáva, že partnerstvo – jej najväčšie a doteraz najambicióznejšie – jej pomôže stať sa veľkoobjemovým dodávateľom automobilového priemyslu Tier 1. 

  • BMW Group a Rimac Technology vytvorili dlhodobé partnerstvo na vývoji technológie batérií pre elektrické vozidlá, obe spoločnosti to oznámili minulý týždeň.
  • Spoločnosť Rimac Technology vyvíja, konštruuje a vyrába vysokovýkonné batériové systémy, elektrické pohonné jednotky, elektronické systémy a komponenty používateľského rozhrania, ktoré spoločný podnik Bugatti Rimac používa vo svojich vysoko výkonných elektrických hyperautách.
  • Spoločnosť zaoberajúca sa technológiami elektrických vozidiel tvrdí, že spolupráca s BMW je najväčším a najambicióznejším projektom, aký kedy spoločnosť podnikla so zavedenou automobilkou a pomôže jej pri prechode z špecializovanej spoločnosti na veľkoobjemového dodávateľa automobilového priemyslu Tier 1.

Objednávky v priemysle naďalej medziročne klesali. Hodnota nových objednávok v priemysle vo februári 2024 medziročne klesla o 6,8 % a dosiahla objem 5,51 mld. eur. Po zohľadnení sezónnych vplyvov sa nové objednávky medzimesačne zvýšili o 2,4 %. Automobilovému priemyslu, ktorý zabezpečuje zhruba polovicu objednávok celého odvetvia, klesli o 9,5 percenta.

BMW a Tata Technologies budú spolupracovať na softvérovo definovaných vozidlách. Táto dohoda sa pridáva k trendu výrobcov automobilov, ktorí hľadajú externé technologické skúsenosti na pomoc pri vývoji vozidiel novej generácie. 

  • BMW Group a Tata Technologies podpísali dohodu, že vytvoria centrum vývoja softvéru s IT s pobočkami v Pune, Bangalore a Chennai v Indii, podľa tlačovej správy minulý týždeň.
  • Spoločný podnik sa zameria na strategický vývoj softvéru – vrátane softvéru vozidla, ktorý podporuje automatizovanú jazdu – ako aj na infotainment a ďalšie digitálne služby.
  • Spoločný podnik bude založený s približne 100 zamestnancami. BMW však plánuje v najbližších rokoch rozšíriť počet zamestnancov na "štvorciferné číslo", ako aj pridať organizáciu do svojej globálnej siete softvérových a vývojových centier.

Kia chce, aby elektrifikované vozidlá tvorili do roku 2030 58 % predaja.   Automobilka sa bude viac opierať o hybridné vozidlá, keďže krátkodobý dopyt po elektromobiloch stagnuje.

  • Spoločnosť Kia Corp. kladie dôraz na hybridné vozidlá v aktualizovanej stratégii elektrifikovaných vozidiel, ktorá ju prevedie rokom 2030, uviedla spoločnosť v piatok na svojom každoročnom podujatí CEO Investor Day v juhokórejskom Soule.
  • Automobilka plánuje do roku 2027 uviesť na trh 15 nových elektromobilov a elektrifikované vozidlá – vrátane plne elektrických a hybridných modelov – budú do roku 2030 predstavovať 58 % celkového predaja spoločnosti Kia (2,48 milióna kusov).
  • Kia plánuje do roku 2028 rozšíriť svoju ponuku hybridných vozidiel zo šiestich modelov v tomto roku na deväť modelov, pričom pre väčšinu svojich obľúbených vozidiel budú ponúkané nové možnosti hybridného pohonu.

Prehľad v oblasti inovácií autonómnych vozidiel.  Realita pomohla prehodnotiť naše očakávania od autonómnych vozidiel. Ešte pred niekoľkými rokmi sa hovorilo o obavách, že autonómne autá sú "za rohom", ale priemysel zistil, že je potrebné pripraviť prechod. Tento webinár sa zaoberá tým, ako vyzerá konečný cieľ autonómnych vozidiel, ako aj rozborom kľúčových úprav a prispôsobení, ktoré musia vykonať výrobcovia automobilov, dodávatelia a spotrebitelia.

Sú krajiny EÚ pripravené na elektrifikáciu cestnej dopravy?   V indexe pripravenosti európskych krajín na elektrifikáciu ťažkej dopravy, ktorý vypracovala spoločnosť Eurowag, dominujú škandinávske a bohaté západoeurópske krajiny. Nórsko vedie ako najlepšie pripravená krajina na kontinente, za ním nasledujú Holandsko a Švajčiarsko. V prvej desiatke sú aj Švédsko, Nemecko, Dánsko, Rakúsko, Belgicko, Taliansko a Portugalsko.
Tento index hodnotí rôzne parametre, ako napríklad počet nabíjacích miest pre vozidlá vrátane tých s výkonom nad 350 kW, percentuálny podiel elektrických osobných a nákladných vozidiel na celkovom vozovom parku a existenciu právnych predpisov podporujúcich elektrifikáciu. Pokrok v rámci každého parametra je kategorizovaný ako dobrý, mierny alebo obmedzený.
Krajiny strednej a východnej Európy bohužiaľ výrazne zaostávajú v prípravách na elektrifikáciu cestnej dopravy. V našom regióne sa najvyššie umiestnilo Maďarsko, ktoré obsadilo 16. miesto. Litva a Slovensko sa tiež dostali do druhého rebríčka, keď obsadili 19., resp. 20. miesto. Poľsko je v tomto zozname na 22. mieste, hneď za Českou republikou.

Nemecké prémiové automobilky sa snažia oživiť dopyt v Číne. Porsche a Mercedes patria medzi výrobcov automobilov, ktorí majú problémy s dodávateľským reťazcom. 

Nemecké prémiové automobilky zaznamenali v prvom štvrťroku ďalší pokles predaja v Číne, ako ukázali stredajšie údaje spoločností, pričom Porsche a Mercedes-Benz tiež zápasili s problémami v dodávateľskom reťazci.

Predaj v Číne klesol o 3,8 % v BMW, o 12 % v Mercedese a o 24 % v Porsche, čo naznačuje, že úsilie úradov a automobiliek o naštartovanie dopytu v druhej najväčšej ekonomike sveta zatiaľ neprináša výsledky.

Elon Musk prichádza z robotaxi Tesla. Výrobca elektromobilov vstúpi na rastúci trh s robotaxíkmi, kde bude konkurovať okrem iných aj spoločnostiam Waymo, General Motors a Hyundai. Elon Musk oznámil, že spoločnosť Tesla 8. augusta predstaví robotický taxík. Neponúkol žiadne ďalšie informácie. Neskôr však zdieľal odkaz na "Master Plan, Part Deux" spoločnosti Tesla, ktorý napísal v júli 2016 a v ktorom kládol dôraz na plány výrobcu elektromobilov v oblasti autonómnych vozidiel a očakávanú prevádzku vozového parku.
Tesla vstúpi na rastúci trh s robotickými taxíkmi, kde bude okrem iného konkurovať spoločnosti Waymo, ktorá patrí spoločnosti Alphabet, dcérskej spoločnosti Cruise od General Motors a vozidlu Ioniq 5 od Hyundai, ktoré bolo vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Motional.

Čínsky minister obchodu začal cestu do Európy tým, že povedal popredným výrobcom automobilov vo svojej krajine, že tvrdenia USA a Európy o nadmernej kapacite čínskych elektrických vozidiel sú neopodstatnené a že za ich výkonnosťou stoja inovácie a "dokonalé" dodávateľské reťazce.
Wang Wentao sa v nedeľu v Paríži stretol za okrúhlym stolom so zástupcami 10 čínskych firiem vyrábajúcich elektromobily vrátane BYD, CATL a Geely pred rokovaniami o európskom vyšetrovaní, či čínske elektromobily nevyužívali nespravodlivé dotácie.

Celosvetová a európska výroba vozidiel a vplyv na logistiku. Na konferencii Automotive Logistics & Supply Chain Europe 2024 v nemeckom Bonne Lehne uviedol, že výhľad objemu má hlboké dôsledky pre logistiku vozidiel, pokiaľ ide o riadenie kapacít, realizáciu rozhodujúcich investícií, optimalizáciu zastrešujúcej stratégie a dosiahnutie ekologického prechodu. Máme za sebou tri roky hlbokého rozvratu, keď v rokoch 2020 - 2021 prebiehala kríza Covid, v rokoch 2021 - 2022 kríza v oblasti polovodičov a navyše vojna na Ukrajine prispela k nárastu cien energií a vysokej inflácii. Všetky tieto faktory spolu hlboko otriasli dodávateľským reťazcom v automobilovom priemysle, avšak hlavné otrasy sa končia, nárast výroby sa spomaľuje a ročné zvyšovanie rastu bude marginálne.

Elektromobily Volkswagen "nedokážu držať krok" s Čínou, povedal generálny riaditeľ novinám. Volkswagen (VOWG_p.DE), otvoriť novú kartu sa chce vyhnúť stanovovaniu "utopických" cieľov pre svoj podiel na čínskom trhu, povedal jeho generálny riaditeľ v piatok pre nemecké noviny FAZ a dodal, že čokoľvek nad 10 % je "veľmi slušné" vzhľadom na intenzívnu konkurenciu.
Generálny riaditeľ Oliver Blume povedal pre FAZ, že automobilka "sa v súčasnosti nemôže udržať na vrchole tabuľky" v oblasti elektrických vozidiel v Číne. Dodal, že nové modely, ktoré sa majú uviesť na trh v nasledujúcich rokoch, zlepšia postavenie automobilky.

Trnava získava z Číny a Nemecka dve strategické investície do elektromobility až za štvrť miliardy eur.

  • Nový čínsky investor bude v Trnave vyrábať vnútorné nabíjačky až do milióna elektromobilov ročne.
  • Nemecký ZF posilní produkciu spojok do dožívajúcich spaľovacích áut o novú výrobu elektromotorov.

Na Slovensko prichádza nová technologická dcéra koncernu Hyundai. 

  • K žilinskej automobilke Kia aj k susediacemu závodu Mobis sa pridá ďalšia slovenská investícia koncernu Hyundai.
  • Nový závod na hriadele do elektromobilov vybuduje dcérsky Hyundai Wia Corporation opäť v blízkosti Žiliny.
  • Pôjde o prvú fabriku tohto dcérskeho koncernu v EÚ.
  • Preinvestuje tu 58 miliónov eur. 

Volkswagen a Mobileye rozširujú spoluprácu v oblasti autonómneho riadenia. Spoločnosti plánujú pridať pokročilejšie funkcie autonómneho riadenia do sériových vozidiel automobilky vrátane značiek Audi, Bentley, Lamborghini a Porsche. 

Pre starších výrobcov automobilov môže spolupráca s technologickými spoločnosťami, ako je Mobileye, urýchliť vývoj a zavádzanie technológií poháňaných softvérom vrátane pokročilejších systémov automatického riadenia.

Podľa januárového prieskumu spoločnosti AlixPartners je len jeden zo štyroch výrobcov automobilov plne pripravený na softvérovo definované vozidlá. V tej istej správe sa zistilo, že dodávatelia Tier 1 sa musia prispôsobiť potrebám výrobcov automobilov, pretože priemysel sa presúva na výrobu softvérovo definovaných vozidiel. 

Spoločnosť Valeo rozširuje partnerstvo v oblasti umelej inteligencie.

Spoločnosť Valeo uviedla, že rozširuje svoje partnerstvo so službou Google Cloud s cieľom vyvinúť nové spôsoby využitia generatívnej umelej inteligencie na urýchlenie vývoja produktov a hľadanie úspor vo všetkých prevádzkach.

Valeo a Google Cloud už spolupracujú na infraštruktúre a dátach, ale nová dohoda výrazne rozširuje partnerstvo o generatívnu AI, uviedol dodávateľ vo štvrtok.

Nová dohoda spoločnosti Google Cloud so spoločnosťou Valeo, ktorá patrí medzi 10 najväčších dodávateľov automobilového priemyslu, poukazuje na rastúci význam umelej inteligencie v automobilovom priemysle.

"Generatívna AI má potenciál zdokonaliť a modernizovať každý aspekt digitálneho hodnotového reťazca v automobilovom priemysle," uviedol v tlačovej správe Geoffrey Bouquot, technický riaditeľ spoločnosti Valeo. 

Priemerný vek vozidla sa zvyšuje: tvorcovia politík musia urobiť viac, aby motivovali k výmene vozidla. Najnovšia správa ACEA "Vozidlá na európskych cestách" poskytuje prehľad o tom, ako sa vyvíja "vozový park" vozidiel na európskych cestách. Vzhľadom na starnutie vozidiel je potrebné viac motivovať k prechodu na najčistejšie a najekologickejšie modely.

Podľa správy spoločnosti DHL "Global Connectedness Report 2024" sú zvesti o zániku globalizácie predčasné. 

Napriek mnohým výzvam globálne prepojenia neochabujú, naopak, sú na historicky najvyššej úrovni. Autori správy zdôrazňujú, že globalizácia je na vzostupe napriek významným udalostiam, ktoré sa udiali v posledných rokoch a ktoré môžu mať vplyv na medzinárodné prepojenia. Medzi tieto udalosti patrí pandémia COVID-19, konflikty na Ukrajine a v pásme Gazy, stupňujúce sa obchodné napätie medzi Čínou a Spojenými štátmi, a dokonca aj brexit.

Správa o hospodárstve a trhu: Globálny automobilový priemysel a automobilový priemysel EÚ - celý rok 2023.

Predaj
Celosvetový predaj nových automobilov vzrástol o takmer 10 % po tom, čo v roku 2022 zostal stabilný.
Predaj nových automobilov v EÚ vzrástol o takmer 14 % a dosiahol celkový počet 10,5 milióna kusov.
Predaj nových batériových elektromobilov vzrástol o 37 % a dosiahol trhový podiel 14,6 %.
Hoci sa čínsky automobilový trh v prvých troch štvrťrokoch roku 2023 zastavil, celoročný predaj vzrástol o 4,5 %.
Predaj automobilov v Japonsku a USA zaznamenal výrazný rast, keď sa zvýšil o takmer 16 %, resp. o viac ako 14 %
Výroba
Celosvetová výroba automobilov dosiahla 76 miliónov kusov, čo predstavuje výrazný nárast o 10,2 %.
EÚ si upevnila svoju pozíciu druhého najväčšieho svetového výrobcu automobilov, keďže výroba dosiahla 12,1 milióna kusov, čo predstavuje viac ako 11 % nárast.
Čína vyrobila viac ako 25,3 milióna automobilov, čo predstavuje nárast o viac ako 9 %, a v súčasnosti predstavuje viac ako tretinu svetového trhu s výrobou automobilov.
USA vyrobili viac ako 7,6 milióna automobilov, čo predstavuje nárast o 8,5 %.
Japonsko vyrobilo viac ako 7,7 milióna automobilov, čo predstavuje nárast o 17,4 %.
Nový obchod s automobilmi v EÚ
EÚ zaznamenala prebytok obchodu s novými automobilmi vo výške 90,6 mld. eur, čo sa takmer rovná hodnotám z roku 2022
Čína je hlavným zdrojom dovozu automobilov do EÚ z hľadiska objemu a hodnoty, pričom vzrástla o takmer 40 %, resp. o viac ako 37 %.
Spojené kráľovstvo a Japonsko sa umiestnili na druhom a treťom mieste v hodnotovom vyjadrení, pričom každý z nich získal niečo viac ako 14 % podiel.
USA sú hlavnou destináciou vývozu v hodnotovom vyjadrení, zatiaľ čo Spojené kráľovstvo je na prvom mieste v objemovom vyjadrení.
Čína bola jediným významným obchodným partnerom, u ktorého vývoz klesol; o viac ako 20 % v hodnote a približne o 14,4 % v objeme.

Mercedes-Benz bude vo svojich výrobných závodoch pilotovať humanoidné roboty. Výrobca automobilov plánuje používať roboty na vykonávanie fyzicky náročných alebo opakujúcich sa úloh, ktoré sú často nebezpečnejšie pre ľudí. 

  • Mercedes-Benz a robotická spoločnosť Apptronik sa dohodli na nasadení humanoidných robotov vo výrobných závodoch automobilky, oznámil v piatok Apptronik.
  • V rámci dohody budú obe spoločnosti študovať potenciálne prípady použitia humanoidných robotov Apollo v logistike, ako je napríklad dodávka dielov pracovníkom montážnej linky.
  • Roboty môžu pomôcť automatizovať úlohy, ktoré sú fyzicky náročné, opakujúce sa alebo nebezpečné pre ľudí. Môžu tiež riešiť nedostatok pracovných síl vykonávaním menej žiaducich úloh.

Registrácie nových vozidiel EÚ:  Predaj nových automobilov v EÚ sa vo februári 2024 zvýšil o 10,1 %, pričom podiel batériových elektrických vozidiel na trhu zostal stabilný na úrovni 12 %. Benzínové modely si udržali prvenstvo ako najobľúbenejšia voľba kupujúcich, za nimi nasledovali hybridné elektrické modely. Predaj dieselových vozidiel klesol na väčšine hlavných trhov s výnimkou Nemecka.

Dohoda medzi spoločnosťami Nvidia a BYD prehlbuje väzby americkej technologickej firmy s čínskymi značkami. Čínsky gigant v oblasti elektrických vozidiel BYD si vybral výkonný automobilový počítač Drive Thor od spoločnosti Nvidia, čím rozšíril pôsobnosť amerického výrobcu čipov na najväčší automobilový trh na svete napriek pretrvávajúcemu napätiu medzi oboma globálnymi mocnosťami.

Spoločnosť BYD so sídlom v Šen-čene využije počítač Thor, ktorý dokáže prevádzkovať viacero funkcií vozidla na jedinom systéme na čipe, na pohon svojich elektrických vozidiel novej generácie. Spoločnosť BYD tiež prijme technológiu spoločnosti Nvidia v rámci celého svojho pracovného procesu.

Táto dohoda prináša "vysoko automatizované a autonómne jazdné funkcie, a to všetko na jedinej centralizovanej platforme," povedal viceprezident spoločnosti Nvidia pre automobilový priemysel Danny Shapiro počas tlačového brífingu na konferencii GTC spoločnosti.

Výrobcovia automobilov stále riešia problémy s nabíjaním elektrických vozidiel v Európe 

Nedostatok nabíjacej infraštruktúry stále znepokojuje výrobcov automobilov. 

Výrobcovia automobilov, ktorí v Európe uvádzajú na trh nové elektromobily, sa prakticky zhodujú v spoločných sťažnostiach - nie na dopyt zákazníkov alebo vládne dotácie, ale na problémy so zástrčkami.

Napríklad Ford uvádza na trh plne elektrický model Explorer vyrábaný v Kolíne nad Rýnom v Nemecku. "Je tu jedna vec, ktorá ma skutočne znepokojuje," povedal v rozhovore Martin Sander, šéf divízie EV spoločnosti v Európe: pripraviť rozvodnú sieť na príjem EV od Nórska na severe až po taliansky ostrov Sicília na juhu.

"Musí sa to drasticky urýchliť," povedal Sander o povoľovacích procesoch a zavádzaní nabíjacej infraštruktúry. "Ak sa to nestane, potom zákazníci nebudú mať v roku 2035 možnosť jazdiť elektromobilmi všade v Európe, pretože to jednoducho nebude praktické."

Podobne aj Renault ešte v tomto roku začne predávať model R5 E-Tech, ktorého cena sa bude začínať na úrovni približne 25 000 EUR (27 300 USD). Jednou z funkcií, ktorú generálny riaditeľ Luca de Meo horlivo propaguje, je obojsmerné nabíjanie - čo znamená, že vozidlo bude schopné vracať energiu späť do siete alebo do domácnosti či spotrebičov - bude však fungovať len s nabíjačkou navrhnutou spoločnosťou Renault a s určitými poskytovateľmi elektrickej energie, s ktorými má spoločnosť uzavreté dohody.

"To je trochu limit, však?" povedal de Meo minulý týždeň v rozhovore so šéfom združenia Eurelectric, ktoré zastupuje európsky elektrický priemysel.

"Interoperabilita a nájdenie spôsobu, ako dosiahnuť, aby všetky autá boli schopné dostať energiu späť do systému, nech už pochádza odkiaľkoľvek - to je diskusia, ktorú by ste mali viesť."

Volkswagen má vyhliadky na elektrický automobil základnej triedy do roku 2027 Spoločnosť Volkswagen vo štvrtok otvorila nový prospekt s vyhliadkou na uvedenie základného elektrického vozidla na trh do roku 2027, pričom šéf značky VW Thomas Schaefer uviedol, že spoločnosť sa v najbližších týždňoch rozhodne, s ktorým modelom bude pokračovať.
Na návrhoch vozidla s pracovným názvom ID.1 v súčasnosti pracujú štyri projektové tímy, uviedol Schaefer na prezentácii skupiny, kde bolo vystavené reprezentatívne vozidlo. Z diapozitívov prezentácie vyplynulo, že vozidlo by mohlo byť pripravené do roku 2027.

EURO 7 - poslanci dali v zelenú novým pravidlám EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov. 

Zníženie emisií, zvýšenie životnosti batérie

Pre osobné automobily a dodávky budú zachované súčasné testovacie podmienky Euro 6 a emisné limity výfukových plynov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity pre výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro VI.

Po prvýkrát budú normy EÚ zahŕňať limity emisií brzdných častíc (PM10) pre osobné automobily a dodávky a minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérie v elektrických a hybridných automobiloch.

Riaditelia automobilového, technologického a energetického sektora sa zhodujú: budovanie európskeho ekosystému elektrických vozidiel je tímový šport. Na vybudovanie odolného ekosystému e-mobility musia európski automobiloví, technologickí a energetickí šampióni užšie spolupracovať. Toto bolo posolstvo popredných generálnych riaditeľov počas recepcie #FutureDriven, ktorú včera večer v Bruseli zorganizovalo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Oživenie dodávateľských reťazcov: Po nedávnych globálnych problémoch využívajú poprední európski výrobcovia automobilov a dodávatelia prvého stupňa pokročilé digitálne technológie na posilnenie svojich dodávateľských reťazcov. Cieľom týchto inovácií je zvýšiť transparentnosť, pestovať dôveru a zmierniť straty, čím sa zabezpečí bezpečnejšia a efektívnejšia budúcnosť automobilového priemyslu. 

Údaje o registrácii vozidiel poskytujú presné informácie o tom, ako sa darí trhom s novými vozidlami. Nakoľko sú však tieto údaje dôležité a čo nám môžu povedať? 

Automotive autority poskytujú údaje o registrácii, ktoré obsahujú údaje o počte vozidiel, ktoré sa každý mesiac dostanú na cesty v danej krajine. Tieto údaje môžu spočiatku vyzerať ako jednoduchý zoznam čísel. Pre analytikov však tieto údaje môžu vypovedať o výkonnosti trhu.

Čísla zodpovedajú vozidlám, ktoré boli dodané zákazníkom alebo pri ktorých boli registračné dokumenty predložené vopred. Odborníci nezapočítavajú predaj vozidiel, čo znamená, že medzi zadaním objednávky a započítaním registrácie môže byť pomerne veľký rozdiel.

To pomáha udržiavať presné čísla. Ak by sa objednávky zrušili, najmä v mesiacoch po ich zadaní, orgány by ich museli zo súčtov odstrániť, čo by viedlo k zmätočným údajom. Sledovaním vozidiel pri ich príchode na cesty môžu analytici spočítať fyzickú jednotku, ktorá nezmizne.

Európa sa snaží ukončiť závislosť na čínskych elektrických vozidlách plánmi na výstavbu tovární v hodnote 4,4 miliardy eur. 

Dvaja najväčší európski výrobcovia automobilov Stellantis a Mercedes-Benz získali približne 4,4 miliardy eur na zriadenie troch nových gigafabrík na výrobu elektrických vozidiel (EV) v Európskej únii (EÚ) v nasledujúcich rokoch. 

Spoločnosti v pondelok v tlačovej správe uviedli, že celkové finančné prostriedky potrebné na tieto továrne by mali predstavovať približne 7 miliárd eur.

Továrne vzniknú v nemeckom Kaiserslauterne, talianskom Termoli a na ďalšom nezverejnenom mieste vo Francúzsku.  Očakáva sa, že celkovo sa v nich zamestná približne 6 000 ľudí.

Nitriansky Jaguar plánuje rozšírenie: v priemyselnom parku chce postaviť BATERKÁREŇ.  Automobilka Jaguar Land Rover v Nitre plánuje postaviť v nitrianskom priemyselnom parku novú výrobnú halu. Vyrábať by sa v nej mali batériové jednotky. Vyplýva to zo zámeru, ktorý spoločnosť predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie. Plán rozšírenia výroby sa nevzťahuje len na samotnú baterkáreň. Jaguar chce rozšíriť aj halu montáže a finalizácie vozidiel. Zmenou sa nemá prekročiť doterajšia maximálna výrobná kapacita závodu na úrovni 150-tisíc áut ročne.

Aditívna výroba: podpora udržateľnej výroby. 3D tlač napreduje, a hoci nové materiály a procesy by ju mohli urobiť ekologickejšou, odborníci si myslia, že eliminácia komponentov môže byť cestou vpred. Aditívna výroba (AM) sa rýchlo vyvíja. Technológie a nástroje používané v procesoch napredujú, čo vedie k zvýšeniu efektívnosti, škálovateľnosti a nákladovej efektívnosti. Umelá inteligencia sa využíva s dramatickým účinkom, pričom niektorí používatelia hlásia masívne zníženie nákladov na tlač a inžinierske práce. Skúšajú sa nové materiály, ktoré ponúkajú možnosti skúmania v oblasti dizajnu aj výroby a umožňujú zlepšenie výroby aj konečného produktu.

Poľsku a Maďarsku sa už pozeráme na chrbát. V čom Slovensko zlyháva pri transformácii autopriemyslu. Slovensko zaostáva v lákaní kvalitných investícií do sektora aj v registrácii nových elektromobilov, potvrdzuje nová štúdia. Medzi najväčšie výzvy ozelenenia autosektora však patrí zvyšujúci sa dopyt po vysokokvalifikovaných zamestnancoch, na čo vzdelávací systém zatiaľ nedokáže reagovať. Prechod autopriemyslu na elektromobilitu je dôležitý krok k zníženiu závislosti od fosílnych palív. Cestná doprava je na Slovensku zároveň oblasťou, v ktorej emisie skleníkových plynov dlhodobo rastú a nedarí sa ich dostať pod kontrolu. V porovnaní s inými sektormi produkuje aj najviac emisií oxidov dusíka, pričom najväčším znečisťovateľom sú osobné automobily.

Automobilky: Z plánu obnovy by mali ísť dotácie na elektroautá aj na domáce nabíjačky. Automobilky na Slovensku budú vyrábať čoraz viac elektroáut, tie sú však pre Slovákov neatraktívne. Pomôcť by mohli dotácie nielen na kúpu elektromobilu, hybridu či nabíjačky, ale aj zníženie diaľničného poplatku, nižšie dane pre služobné elektroautá či výhodnejšie domáce nabíjanie.

Automobilový sektor v strednej Európe doháňa Čínu. Neschopnosť prispôsobiť sa novým trendom vo výrobe elektrických vozidiel by mohla ohroziť nielen prosperitu regiónu, ale aj jeho demokraciu a sociálnu súdržnosť. 

Stredoeurópsky automobilový priemysel sa zmieta v predtuche, pretože sa vyrovnáva s prechodom na výrobu elektrických vozidiel a zároveň sa stretáva s technologicky vyspelými a vysoko konkurenčnými čínskymi elektrickými vozidlami. 

V stávke už nemôže byť viac. Neschopnosť prispôsobiť sa novým trendom by mohla ohroziť nielen prosperitu regiónu, ale aj jeho demokraciu a sociálnu súdržnosť.

Kompetencie bývalého komunistického bloku v oblasti výroby automobilov pochádzajú z výhodného spojenia jeho domáceho strojárskeho know-how a postupnej integrácie regiónu so západoeurópskymi trhmi, ktoré sa všeobecne považujú za nemecko-stredovýchodoeurópske priemyselné zoskupenie.

COBOTY V AUTOMOBILOVOM PRIEMYSLE   Automobilový priemysel má dlhú históriu spojenú s tradičnou robotickou automatizáciou, ale existuje mnoho príležitostí pre kolaboratívne roboty (coboty), ktoré zvyšujú kvalitu a minimalizujú náklady. Coboty v automobilovom priemysle poskytujú výrobcom OEM a subdodávateľom flexibilitu, aby sa mohli prispôsobiť meniacim sa požiadavkám zákazníkov vďaka ich jednoduchému používaniu, flexibilným ramenám a nákladovej efektívnosti. Na rozdiel od tradičných robotov coboty nevyžadujú bezpečnostné bariéry a oplotenie a pracujú v úzkej spolupráci s pracovníkmi, čím maximalizujú produktivitu a zároveň zvyšujú bezpečnosť.  COBOT vs ROBOT  Aké sú výhody a rozdiely medzi nimi?

Vláda na svojom 29.2.2024 zasadnutí v Košiciach načrtla hlavné oblasti zamerané na pomoc elektromobilite na Slovensku.

Podpora výroby elektrifikovaných a elektrických vozidiel je kľúčová nielen pre konkurencieschop­nosť slovenských automobiliek, ale aj pre dosiahnutie dlhodobých klimatických cieľov,“ konštatuje uznesenie vlády.

Vláda preto vo štvrtok prijala uznesenie pod hlavičkou ministerky hospodárstva Denisy Sakovej (Hlas) s viacerými bodmi a zadaniami pre ministrov, ktoré majú plniť. Sú to zatiaľ iba rámce a všeobecné smerovania, nie konkrétne opatrenia:

1. dostatok elektrickej energie

2. využitie zmeny výroby automobilov na posilnenie konkurencieschop­nosti hospodárstva

3. výzva zabezpečiť dostatok kvalifikovaných pracovníkov

4. Podpora infraštruktúry – vybudovanie nových elektronabíjačiek a urýchlenie posudzovania vplyvov na životné prostredie, ak automobilka bude chcieť niečo vystavať, vybavenie povolenia by malo trvať kratšie.

Plán je prísť  s akčným plánom, ktorý vláda sľubuje predstaviť onedlho. „Pohľad na situáciu automobilového priemyslu na Slovensku nám ukazuje, že jeho transformácia je nevyhnutná a už sa aj deje. Podpora výroby elektrifikovaných a elektrických vozidiel je kľúčová nielen pre konkurencieschop­nosť slovenských automobiliek, ale aj pre dosiahnutie dlhodobých klimatických cieľov,“ konštatuje uznesenie vlády.

Globálne preteky elektromobilov: Európa sa musí zobudiť!  Ako sa tento týždeň môžu na vlastné oči presvedčiť návštevníci medzinárodného autosalónu v Ženeve, európsky automobilový priemysel čelí obrovskej globálnej konkurencii, pretože vo veľmi krátkom čase prechádza od spaľovacích motorov k batériovým elektromobilom. 

Využili sme túto príležitosť, aby sme sa stretli s medzinárodnými novinármi, renomovaným akademikom - Tommasom Pardim z francúzskeho Národného centra pre vedecký výskum - a naším prezidentom Lucom de Meom, aby sme sa opýtali: ako sa môžeme udržať v pretekoch?

Ako vysvetlil pán Pardi, dnes sú v pretekoch vpredu zahraniční výrobcovia elektromobilov, pretože majú konkurenčnú výhodu oproti Európe. Investovali skôr a sú vertikálne integrovanejší v hodnotovom reťazci batérií, majú ľahší prístup k surovinám. Majú väčšie úspory z rozsahu, a čo je rozhodujúce, nemajú bremeno vyradenia 17 miliónov automobilov so spaľovacím motorom v priebehu desiatich rokov. Na druhej strane Európa "uprednostnila elektrický vozík,  pred "batériovým koňom", čo viedlo k strategickým zahraničným závislostiam.

Aké je teda riešenie? Podľa slov Pardiho naliehavo potrebujeme "komplexnú a koordinovanú" automobilovú priemyselnú politiku so skutočnou stratégiou spájajúcou jednotlivé časti skladačky ekologického riešenia. Odkaz pána Pardiho bol jasný: Európa sa musí zobudiť!

Jeho posolstvá sú v súlade s manifestom ACEA, v ktorom vyzývame na holistickú priemyselnú stratégiu EÚ vo všetkých fázach hodnotového reťazca - od výskumu a vývoja, ťažby, rafinácie, komponentov a výroby až po nabíjacie siete, energiu, nákupné stimuly a recykláciu.

Hyundai Motor, Kia a KAIST vytvorili spoločné výskumné laboratórium na vývoj senzorov autonómneho riadenia novej generácie.

Spoločnosti Hyundai Motor Company a Kia Corporation oznámili, že spolupracujú s KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology) na vývoji senzorov novej generácie pre autonómne riadenie. Spoločnosti Hyundai Motor, Kia a KAIST spoločne založia "Spoločné výskumné laboratórium Hyundai Motor Group-KAIST On-Chip LiDAR" na KAIST v Daejeone s cieľom vyvinúť senzory LiDAR pre pokročilé autonómne vozidlá.

Česká republika ako európske centrum polovodičov: Škoda Auto predstavuje inovácie v oblasti automobilových technológií so spoločnosťou Onsemi.

Automobilka zdôrazňuje význam technologických inovácií pre pokrok v zavádzaní elektrických vozidiel prostredníctvom pokračujúcej spolupráce so spoločnosťou onsemi, jedným z popredných hráčov v polovodičovom priemysle v Českej republike.

Automobilový priemysel v strednej a východnej Európe (SVE) sa do veľkej miery spamätal z turbulentného obdobia pandémie Covid a následkov vojny na Ukrajine. Dlhodobé vyhliadky však zostávajú trochu neisté, pretože región si musí udržať svoju konkurenčnú výhodu v rýchlo sa meniacom svete.  

Dá sa povedať, že minulý rok priniesol európskemu automobilovému priemyslu dlho očakávané oživenie.  

Podľa hovorcu európskeho združenia výrobcov (Acea) sa za prvých 11 mesiacov roku 2023 počet dokončených registrácií vozidiel v EÚ zvýšil o solídnych 15,7 % a dosiahol takmer 10 miliónov kusov.  

"Prispel k tomu predovšetkým rastúci dopyt, čo naznačuje pozitívny trend v záujme spotrebiteľov a ekonomických podmienkach v rámci celého regiónu," hovorí jej hovorca.  

Celkový trvalý rast v Európe bol konzistentný, pričom november znamenal 16. mesiac expanzie na trhu s hotovými vozidlami v EÚ za sebou. Všetky trhy EÚ okrem Maďarska zaznamenali v tomto období rast.  

Jednotlivé krajiny strednej a východnej Európy zaznamenali v minulom roku v automobilovom sektore nárast výkonnosti.  

"Automobilový biznis na Slovensku bol v roku 2023 skutočne veľmi dobrý," hovorí Viktor Marušák, generálny sekretár Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky (AIA-SR). "Po kríze v rokoch 2020 - 2022 sme konečne takmer dosiahli najvyššiu úroveň výroby z roku 2019."

Európske automobilky a ich dodávatelia, ktorí sú už teraz v napätí, čelia náročnému roku, pretože sa snažia znížiť náklady na elektrické modely, aby mohli čeliť chudobnejším čínskym konkurentom, ktorí prinášajú lacnejšie vozidlá, aby sa im postavili na ich domácom území.

Veľkou otázkou je, koľko ešte dokážu európske automobilky vyžmýkať z dodávateľov, ktorí už začali prepúšťať zamestnancov, pričom mnohé menšie spoločnosti boli počas pandémie ťažko postihnuté problémami v dodávateľskom reťazci.

Revolúcia na ceste : Predpokladá sa, že trh s 3D tlačou v automobilovom priemysle dosiahne do roku 2030 hodnotu 13,02 miliardy USD.

Spoločnosť Allied Market Research nedávno uverejnila správu s názvom "Automobilový trh 3D tlače" podľa komponentov (technológia (vytláčanie materiálu, fúzia v práškovom lôžku, fotopolymerizácia v kadi, materiálová tryska, priame nanášanie energie, tryskanie spojiva), materiálu (polyméry, kovy, iné) a služieb), aplikácie (prototypy, nástroje, prípravky a prípravky, diely na konečné použitie, iné), pohonu (vozidlá s pohonom na vnútorný pohon, elektrické vozidlá): Globálna analýza príležitostí a prognóza odvetvia na roky 2021 - 2030". Podľa tejto správy bol celosvetový priemysel 3D tlače v automobilovom priemysle v roku 2020 vyčíslený na 1,66 miliardy USD a očakáva sa, že do roku 2030 dosiahne 13,02 miliardy USD, pričom v rokoch 2021 až 2030 porastie o 23,7 %.

Maďarsko je kľúčom k plánom čínskeho automobilového gigantu BYD získať podiel na európskom trhu.

Čínsky automobilový gigant BYD chce nechať svojich konkurentov na európskom trhu v prachu. S množstvom pripravovaných noviniek, ktoré sa majú objaviť tento rok, je východoeurópska krajina Maďarsko kľúčovou pre jeho stratégiu.

Plánovaný výrobný závod spoločnosti BYD v Szegede na juhovýchode Maďarska bude predstavovať významný míľnik, keďže ide o prvý závod čínskej automobilky v Európe. Maďarsko sa medzitým chce zaradiť do rýchleho pruhu výroby elektrických vozidiel (EV). 

BYD je čínsky automobilový gigant, ale na európskej scéne je pomerne čerstvým účastníkom. Má ambiciózne plány získať do konca desaťročia 10 % európskeho trhu s elektrickými vozidlami a Maďarsko považuje za svoju štartovaciu plochu.

Štandardný esenciálny patent (SEP) je nevyhnutný na implementáciu konkrétnej priemyselnej normy. V automobilovom priemysle sa SEP zvyčajne týkajú štandardov cellulárneho pripojenia pre vozidlá. Keďže autá sú čoraz viac prepojené, štandardy ako 5G sú kľúčové pre umožnenie funkcií, ako je WiFi v aute a prepojené služby, ako je navigácia a zábava. EÚ v súčasnosti nemá komplexné právne predpisy upravujúce SEP. Okrem toho, že to vyvoláva právnu neistotu, poskytuje to významné právomoci držiteľom SEP, ako sú veľké telekomunikačné spoločnosti, na úkor vykonávateľov SEP, ako sú výrobcovia vozidiel.

Európske podniky vyzývajú na prehĺbenie jednotného trhu EÚ a obnovenie dynamiky európskej integrácie
Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu CLEPA v spoločnom vyhlásení s organizáciou 26 zdôraznilo naliehavú potrebu oživenia jednotného trhu Európskej únie s cieľom riešiť súčasné výzvy, ktorým čelia občania a podniky EÚ. 
Vo vyhlásení sa uvádzajú kľúčové problémy, ako napríklad klesajúca konkurencieschopnosť EÚ v porovnaní s USA a Čínou, a zdôrazňuje sa potreba vyváženého prístupu medzi strategickou autonómiou a podporou bezproblémového obchodu v rámci EÚ.

Peugeot integruje umelú inteligenciu ChatGPT do i-Cockpit® - ako službu pre svojich zákazníkov. Integrovaná do ikonického i-Cockpitu® a aktivovaná prostredníctvom hlasového asistenta "OK Peugeot" dokáže ChatGPT odpovedať na akúkoľvek otázku a ponúka bezprecedentnú úroveň služieb.

Volkswagen a Mahindra podpísali dodávateľskú dohodu o dodávkach komponentov MEB od Volkswagenu pre účelovú elektrickú platformu INGLO od spoločnosti Mahindra, čím definitívne posunuli svoju spoločnú víziu spolupráce v oblasti e-mobility. Dohoda sa týka dodávok určitých elektrických komponentov, ako aj unifikovaných článkov.

Správa ACEA "Vozidlá na európskych cestách" je publikáciou, v ktorej nájdete najnovšie údaje o vozidlách v premávke na európskych cestách.

Okrem počtu vozidiel na európskych cestách obsahuje táto správa aj ďalšie kľúčové údaje, ako napríklad priemerný vek vozidiel, typy pohonu vozidiel, vlastníctvo vozidiel a ďalšie. Táto jedinečná správa, ktorá dopĺňa pravidelné aktualizácie ACEA o predaji osobných automobilov, dodávok, nákladných vozidiel a autobusov, poskytuje prehľad o tom, ako vyzerá "vozový park" vozidiel na európskych cestách.

Podľa najnovších údajov portálu EV-volumes.com vzrástla celosvetová výroba batérií pre elektrické vozidlá v roku 2023 medziročne o 42 %. To sa rovnalo celkovej produkcii článkov vyrobených pre osobné a dodávkové vozidlá v hodnote viac ako 680 gigawatthodín (GWh).

Stellantis a Renault závodia v znížení nákladov na elektromobily - Tieto spoločnosti sa snažia znížiť náklady, aby elektromobily boli dostupnejšie, čo je kľúčové pre ich širšiu adopciu​.

V minulom roku dosiahla kategória SUV v Európe nový rekord. Viac ako polovicu všetkých predaných nových vozidiel tvorili vozidlá tejto kategórie. Hoci aktivisti kritizujú vozidlá SUV za ich hmotnosť, nebezpečnosť, neefektívnosť, vyššie emisie CO2 a nároky na parkovacie miesta v mestách, vkus spotrebiteľov sa nezmení.

Automobilový priemysel, ktorý je najdôležitejším zamestnávateľom na Slovensku, čelí novým výzvam, vrátane invázie áut z Číny a tlaku na zelenú transformáciu v rámci Európskeho zeleného dohod

Štúdia spoločností Alumobility a Hyundai o prechode z oceľovej konštrukcie vozidla Genesis GV70 na plne hliníkovú ukázala úsporu hmotnosti o 40% pre prekonvertované časti a zároveň znížila počet dielov o 15%​.

Zakladateľ spoločnosti BeyonCa, Soh, vyzýva k vytvoreniu nového ekosystému v automobilovom priemysle v dôsledku fragmentácie dodávateľského reťazca a transformácie riadenej AI. Nový ekosystém by mal zahŕňať modulárne platformy, pokročilé nabíjacie infraštruktúry a integrované zákaznícke skúsenost

Predpoveď globálnej elektromobility na rok 2024 od Juice Technology - Podľa tejto predpovede sa očakáva, že podiel elektrických vozidiel (hybridných aj čisto elektrických) na nových registráciách vozidiel v Európe a USA dosiahne do roku 2025 50% a do roku 2030 až 80%. Tento nárast bude poháňaný hlavne dostupnosťou cenovo príťažlivých elektrických vozidiel od nových výrobcov z USA, Číny a iných ázijských krajín.

Automobilky prehodnocujú svoje plány na EV: Viacero výrobcov automobilov sa musí prispôsobiť novej ére prechodu na elektrické vozidlá, keďže dopyt po EV klesá a firmy sa obracajú k hybridom. Tento krok nasleduje po cenovej vojne Tesly, ktorá urýchlila zmeny v stratégiách. Napríklad GM oznámilo, že bude spoliehať na predaj hybridov v Severnej Amerike

Škoda Auto tiež inovuje svoj prístup k výrobe áut tým, že sa rozhodla čiastočne obísť dodávateľov a vyvinúť a vyrobiť dôležité čipy v Česku. Tento krok je reakciou na globálnu čipovú krízu a má za cieľ zefektívniť a zlacniť výrobu áut. Karsten Schnake, člen predstavenstva Škody, stojí za myšlienkou tohto staronového prístupu, ktorý by mal znížiť závislosť na externých dodávateľoch a zlepšiť kontrolu nad kľúčovými komponentmi​

Stellantis a vodíkové dodávky: Spoločnosť Stellantis plánuje začať výrobu vodíkových dodávok v Poľsku a Francúzsku. Táto iniciatíva svedčí o rastúcom záujme o alternatívne pohonné zdroje v automobilovom priemysle, pričom vodík predstavuje dôležitý krok k dekarbonizácii dopravy. Viac o tomto pláne nájdete na

Čínsky automotive priemysel - pohľad do budúcnosti: Automobility.io ponúka rozhovor s Billom Russom, zakladateľom a CEO spoločnosti Automobility Limited, ktorý poskytuje prehľad o súčasnom stave a výhľade do budúcnosti čínskeho automotive priemyslu. Diskutuje o výzvach, ktorým čelia zahraničné automobilky a dodávatelia na čínskom trhu, a o kľúčových vývojoch a výzvach pre čínske spoločnosti pri ich globalizácii​

Prediktívna údržba v automobilovom výrobnom priemysle: S využitím prediktívnej údržby môžu výrobcovia automobilov efektívne riadiť svoj inventár MRO (Maintenance, Repair, and Operations) a zabezpečiť, aby mali správne diely v správnom čase, čím znižujú odpad a náklady. Prediktívna údržba umožňuje výrobcom udržiavať konzistentné výrobné harmonogramy, predchádzať nákladným prerušeniam spôsobeným neplánovanými výpadkami a predlžovať životnosť výrobných aktív. Medzi prípadové štúdie použitia patria systémy dopravných pásov, zariadenia na nanášanie farby, lisovacie stroje, vysokozdvižné vozíky a zariadenia na manipuláciu s materiálom.

Slovenský výrobca batérií InoBat získal kľúčovú investíciu - Firma InoBat, zaoberajúca sa výrobou batérií pre elektrické vozidlá, získala od Slovak Investment Holding investíciu 12 miliónov eur. Táto investícia je významným míľnikom pre slovenský aj európsky batériový trh a umožní spoločnosti rozšíriť jej trhový dosah, kapacity a využiť nové príležitosti. Taktiež urýchli proces výstavby druhej fázy projektu, ktorá bude stáť vedľa existujúcej haly vo Voderadoch.

Rozvoj polovodičového priemyslu na Slovensku - Polovodičový priemysel sa ukazuje ako veľká príležitosť pre Slovensko, ale vyžaduje si to podporu vzdelávania a rozvoja ľudských zdrojov. Investície do nových tovární na čipy sú kľúčové pre ekonomiku, a susedné krajiny ako Česko a Poľsko už investujú do rozvoja a vzdelávania v tejto oblasti. Slovensko by mohlo využiť tieto príležitosti prostredníctvom dlhodobej podpory vzdelávacích projektov a stá